
Az elmúlt év alatt nagy utat tettünk meg. A korábbi, felelőtlen vezetés hanyagsága miatt több ezer munkahely került veszélybe, sőt, tavaly decemberben még a szénellátás sem volt biztosított a gyárban. Ma már viszont egy olyan megállapodás aláírásának lehetünk tanúi, amely az acélipar jövőjét jelentő zöld acélgyártást alapozza meg Dunaújvárosban – fogalmazott Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter azzal kapcsolatban, hogy bejelentették: a Liberty Steel Group és a kínai CISDI Engineering Co. partneri megállapodást kötött, hogy a Dunaferr a szénalapú acélgyártásról az elektromos ívkemencés technológiára térjen át – számolt be az Index.
„A Liberty Steel Group és a kínai CISDI Engineering Co. szerdán partneri megállapodást kötött. Ennek célja, hogy a Gazdaságfejlesztési Minisztériummal együttműködésben előkészítsék a Dunaferr Acélművek termelésének szén-dioxid-mentesítését” – tájékoztatott erről a két érintett vállalat. A Liberty és a CISDI olyan szén-dioxid-mentesítési tervet dolgoz ki és hajt végre, amelynek keretében a Dunaferr a szénalapú acélgyártásról az elektromos ívkemencés technológiára tér át, mintegy 80%-al csökkentve ezzel a működés közvetlen szén-dioxid kibocsátását. A tervek szerint egy új, 150 tonna kapacitású elektromos ívkemencét telepítenek, amelyet a CISDI szállítana. A beruházás megvalósítása az Európai Unió szabályozási hatóságának jóváhagyásától függ. A korszerű kemence a jelenleg elérhető legújabb, energiahatékony technológiát képviseli, amely lehetővé teszi a nyersanyagok rugalmas betáplálását. Mindez jelentősen növeli a Dunaferr versenyképességét – összegezték.
Nagy Mártonék vigyáznak a vállalatra
A Liberty és a CISDI viseli az elsődleges felelősséget a projekt műszaki megvalósításáért, míg a Gazdaságfejlesztési Minisztérium vállalta, hogy megvizsgálja a megvalósításának támogathatóságát az adminisztratív folyamatok könnyítése révén. Az acélmű üzemeltetője és az ívkemence beszállítója mellett a minisztérium bevonása az együttműködésbe biztosítja a dekarbonizációs terv hatékony végrehajtását. Így ennek keretében a Liberty és a CISDI Budapesten a gazdasági tárca felső vezetői jelenlétében aláírták az együttműködés feltételeit rögzítő szándéknyilatkozatot. Szandzsiv Gupta, a Liberty ügyvezető elnöke elmondta:
A globális tevékenységünkben gyors ütemben állunk át az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású technológiákra, és ugyanezt kívánjuk tenni a Dunaferrnél is. Tapasztalatból tudjuk, hogy a gyors átmenethez világszínvonalú technológiai partnerek támogatására, a megfelelő finanszírozási struktúrákra és egy támogató hozzáállású kormányzatra van szükség, ezért is olyan fontos e csoport megalakulása. Bizakodva tekintünk az együttműködés elé, amelynek során a CISDI-vel és a Gazdaságfejlesztési Minisztériummal közösen kidolgozzuk azokat a terveket, amelyek megvalósításával a lehető leggyorsabban fenntartható és versenyképes pályára állíthatjuk a dunaújvárosi acélművet.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter pedig kijelentette, hogy „az elmúlt évben nagy utat tettek meg, hiszen – míg a korábbi felelőtlen vezetés hanyagsága miatt több ezer munkahely került veszélybe, sőt, tavaly decemberben még a szénellátás sem volt biztosított a gyárban – addig mára már egy olyan megállapodás aláírásának lehetünk szemtanúi, amely az acélipar jövőjét jelentő zöld acélgyártást alapozza meg Dunaújvárosban”.
Ezzel több ezer munkahely kerülhet hosszú távon is biztosabb, kiszámíthatóbb helyzetbe. A Dunaferr szerepe ráadásul nemzetgazdaságilag is kiemelt, hiszen a hazai acélgyártás hozzájárul a gazdasági szuverenitás növeléséhez is
– összegezte a tárcavezető.
Forrás: Index; Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
triacus
2023-09-27 at 09:42
@Mr. Smith: Be kell látni, hogy a szénnel történő vas-/acélgyártásnak – a kőszén mennyiségének korlátosságával, világpiaci árának változásával, a termelt szén-dioxid miatti problémázással – egyre kisebb szerepe lesz, azt alternatív módokon – például hidrogénnel történő redukálással – fogják megoldani.
Mr. Smith
2023-09-23 at 07:11
A következő nagy hír ezzel kapcsolatban az lesz, hogy több ezer ember átképzését támogatja kormány, mivel ez a döntés azt jelenti, hogy a kokszoló biztosan leáll(szénszállítási gondok megoldva), nem kell a zsugorítómű és a nagyolvasztó sem. Az acélműből is csak a “FAM” marad. Ez kb. a gyár 2/3-a.
Miskolc is ezt az utat választotta. Ott már annyira zöld minden, hogy a volt gyárat elborítja a gaz.
Királytigris
2023-09-20 at 22:30
Nagyon okos beruházás. Nem csak a környezetszennyezés lesz zéró, hanem jobb minőségű vasat és acélt fognak gyártani. Ezenkívűl nem kell a szenet messziről odaszállítani. Ez költségmegtakarítás.
Áram meg van, mert a Paks I. és a felépülő Paks II, visontai hőerőmű, valamint a napelemes kapacitás, szükség esetén kiegészítve a gázerőművekkel, elegendő elektromos energiát termel.
triacus
2023-09-20 at 22:03
@na4:
“A szén dioxid nem ártalmas. Éppen ellenkezőleg, az élet, a létezésünk nélkülözhetetlen alapja.”
Tehát te fotoszintetizálsz? Zöld szemes ostoros lennél? 😉
Viccet félretéve: az ipari forradalom előtt levő szén-dioxid szint bőven elegendő volt a fotoszintetizáló élőlények fenntartásához, ha 150 tonna acél gyártásához 80%-al kevesebb CO2 kerül a légkörbe, attól a növények köszönik szépen, de ellesznek.
“Honnan lesz ehhez villamos energia?”
Ott van a közelben Paks.
na4
2023-09-20 at 20:22
Baromság. A szén dioxid nem ártalmas. Éppen ellenkezőleg, az élet, a létezésünk nélkülözhetetlen alapja. Ki fogja ezt az ámokfutást megfizetni? Honnan lesz ehhez villamos energia? Ez az acél szerintem sokkal drágább lesz, mint a hagyományos. Akkor ki fogja megvenni? Uram segíts! Csak politikust ne engedjenek a gazdaság közelébe.
Nézzük_magát_a_dolgot
2023-09-20 at 17:16
Az indító kép sok szempontból telitalálat. Nekem az jutott eszembe, hogy a sok agyatlan hülyét, aki a patikatisztaságú, automatizált akkucella-gyárak ellen visong (a főkolomposok gondolom 30 ezüstpénzért, a birkák meg bégető reflex alapján) legalább egy hónap ilyen munkára kötelezném. Betegszabadság az első munkában töltött negyed óra alatt semmi esetre se adható, utána is csak akkor, ha az illető már elhalálozott (tekintve a sok érintett muciológus és aktivista munkaedzettségét, erre kb. az első műszak letelte előtt sor kerülne…)