Óriási tévedés, hogy jelentősen nőttek volna a tanári bérek – jelentette ki Csapodi Zoltán a csütörtökön megjelent Heti Válasznak adott interjúban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumának igazgatója szerint a pedagógus bérek jóval alatta maradnak a diplomások átlagbérének, a kormány ezzel és az életpályamodellel elvágta annak lehetőségét, hogy tehetséges pályakezdők válasszák a tanári pályát. Az ország maga alatt vágja a fát, ha ezen nem változtat – hangsúlyozta.
Csapodi Zoltán a Heti Válasznak adott csütörtöki interjújában felidézte, miután Áder János aláírta a CEU-t is értintő oktatási-törvény módosítását úgy gondolta, jó ötlet, ha a diákok a környezetvédelem ügyén túl politikai kérdéseket is föltehetnek. Úgy fogalmazott, egy elit iskolában, mint a Trefort is, nyilván átlagosnál nagyobb az érdeklődés a politika iránt. Hozzátette, Európa Klub néven ezért indított iskolájában húsz éve szakkört, ahol a diákok megismerkedhetnek aktuálpolitikai kérdésekkel. Az államfőt kérdező fiatalok is ezt a kört látogatták.
Más lett volna velük
Az oktatási reform kapcsán arról beszélt, véleménye szerint egy nagy alrendszer nem mozgatható politikai elhatározásokkal, üzenetekkel, a reformokkal a politikusoknak és nem a szakmának kell foglalkoznia. Hozzátette, az elmúlt hét év változtatásaiból sok mindennel egyetért, de konszenzussal, az érintettek bevonásával más lehetett volna a tartalmuk. Példaként említette, hogy bár helyes volt a meglátás, hogy a diákok nem mozognak eleget, de ezt nem a testnevelés órák számának emelésével kellett volna orvosolni, mivel véleménye szerint a diákokon nem érződik a többlet iskolai tornaóra.
30-40 százalékát ki kell dobni
Csapodi Zoltán az interjúban elmondta, a képességeket kell fejleszteni, kritikusan elemezni, véleményt alkotni, ez azonban a ténybeli anyag ismerete nélkül lehetetlen. Ettől még a folyamatosan bővülő tananyag nagyságát lehet csökkenteni. Véleménye szerint a jelenlegi tananyag 30-40 százalékát ki kellene dobni, legalábbis a történelem tekintetében, mivel megtaníthatatlan az anyagmennyiség. Arról is beszélt, elitre, elit oktatási intézményekre szükség van, de Magyarországon nagy a szétszakítottság. Szakmai berkekben is problémaként érzékelik, hogy az elit iskolák azért jobbak, mert lefölözik a tehetségesebb diákokat. Ugyanakkor a mérések szerint a Trefortot illetően igaz, hogy a legjobbak kerülnek be, de még ehhez képest is a legtöbbet teszik hozzá.
Fénymásolgatnak, vagy megegyeznek
Az igazgató arról is szólt, azzal egyetértett, hogy egy vagy két jó tankönyv legyen, azzal viszont nem, hogy ennek eredményeként nemzetközileg elismert könyvek kerültek szinte a kukába. Megjegyezte ugyanakkor, hogy az új kötetek közt is van színvonalas, sőt politikai alapon bírált jó tankönyv. A tanárok viszont jelenleg fénymásolgatnak, vagy megegyeznek a szülőkkel, hogy a másik tankönyvet vegyék meg.
Nem vonzó a tanári
Csapodi Zoltán véleménye szerint óriási tévedés, hogy nőttek volna a tanári bérek, a pedagógusi bértábla minimálbérhez való rögzítése nélkül a tanárok nem juthatnak normális fizetéshez. A kormány elvágta annak lehetőségét, hogy tehetséges pályakezdők válasszák a tanári pályát – hangsúlyozta, hozzátéve, az ország maga alatt vágja a fát, ha ezen nem változtat. Megjegyezte, a pedagógus bérek a diplomások átlagbérének jóval alatta marad, ezért nem vonzó a tanári szakma. Nincs igazi életpályamodell sem, a pedagógusok többsége legfeljebb a másodikba tud eljutni. Problémának nevezte azt is, hogy az oktatásra áldozott többletforrásokat elnyelik azok a cégek, amelyek a fejlesztéseket, például a digitalizációt megvalósítanák.
A teljes interjú a Heti Válasz csütörtökön megjelent számában olvasható.
Forrás: Heti Válasz; fotó: infovilag.hu
olszal
2017-09-03 at 10:16
Ha-ha-ha!Egyetértek! De miért is jött ide anno a családja, meg tudja ezt indokolni kedves Schwartz? 🙂
Ferenc
2017-09-03 at 10:06
Nem lep meg, hisz ott az anarcholiberális nihilizmust sokkal átütőbben sajátíthatják el a gyökértelenek.
tango47
2017-09-02 at 11:28
Azt hiszem az oktatás az a téma, aminek kapcsán nehéz két azonos véleményen lévő embert találni kis hazánkban. Viszont mindenki szent meggyőződése, hogy ő tudja a tutit, mit a fent nyilatkozó. Talán mutasson valaki EGY embert, aki mellé felsorakozott volna a szakma!
Én két gyereket neveltem fel: mindketten diplomások, de őszintén megmondom, igen kevés igazán jó tanárral találkoztam, viszont az a kettő, aki ilyen volt, meghatározó befolyással volt gyerekeim pályaválasztására.
Ferenc
2017-09-02 at 10:19
Nem lep meg, hogy te inkább a bolsevik kanászkürt hazugságait sulykolod.
olszal
2017-09-01 at 19:48
Még egyszer leírom,ha MI, a magyar társadalom nem értékeli megfelelően a pedagógusokat, akkor majd a Soros Gyuri bá’ fogja a maga módszerei szerint megfizetni az (ál)civil szervezetein keresztül.(Észlelünk erre való törekvést…) És akkor lesz majd sírás rívás, de akkor már veszett fejsze nyele.
És lesz a qurva anyját a libantaknak…és a szokásos szájkarate.
Ha ez elég!?
Kaktusz
2017-09-01 at 15:32
Ott ahol az elkényeztetett gyereknek több joga van mint a tanárnak, ne számítsanak arra, hogy minőségi oktatás lesz.
Matyko-X
2017-09-01 at 19:44
Abszolút! Egy oktatási rendszert pár év alatt tönkre lehet tenni – és azt a libsi kormányzatok nem pár évig verték szét, jól meg”korszerűsítették”! Felépíteni viszont 10-20 év kell.
És a képzés bevált rendszereit nem ilyen barom PISA-tesztek szerint kellene alakítani: a látszat-ismeretek sehova se vezetnek, csak a tömeges idióta-képzéshez.
Ferenc
2017-09-02 at 10:22
Pontosan erre gondoltam, amikor az anarcholiburnyák oktatási szemlélet visszaszorítását említettem.
Ferenc
2017-09-01 at 14:00
És tessék mondani, ki állította, hogy tejjel, mézzel folyó kánaán lenne? Csak egy visszhang az üres fejben? Tény, hogy mára 550 milliárddal többet kap az oktatás, mint 2010-ben, nagyarányú infrastrukturális fejlesztés van folyamatban, a tanárok 50%-kal keresnek többet, mint 2010-ben, népszerű a tanári pálya és a diákok (I-IX. o.) ingyen kapják a tankönyvet. Javítani lehet még? Naná, mit nem!?
khm
2017-09-01 at 19:14
Igaza van,de azért a tanároknak is ideje lenne lerakni az asztalra ,mégpedig a tanulmányi versenyeken.
Ott azt is meg lehet ítélni,hogy mennyire tanít,és mit.
Ferenc
2017-09-02 at 10:15
Csak, hát ehhez, talán, az anarcholiburnyák oktatási szemléletet kéne hátrébb sorolni.
Kéfa
2017-09-01 at 09:44
Azt nem hiszem, hogy általánosan elmondható lenne az, hogy más országok gyerekei fényévekre elhúznak tudásban a mi gyerekeinktől. Akkor miért lennének keresettek nyugaton az elmaradt tudásukkal?
Arról nem is beszélve, hogy többször emlegették hazánkfiai azt, hogy ha külföldön angolul mondják el honnan származnak, visszakérdeznek, éhes vagy?
Persze ez sem általános.
Károly
2017-09-01 at 08:15
Az alkalmatlan tanároktól nem tisztul meg az oktatási rendszer, a gyermekeink, unokáink funkcionális analfaként tengetik ingerszegény életüket. Közben, más országok fia fényévre elhúznak az életre való alkalmas tudásukkal.
Elég volt a buta, ostoba pedagógusok foglalkoztatásából!!!!!!!!!!!!
megint úgy indul a tanév, – szorongjanak a szülők, nagyszülők,- vajon a feladatra alkalmas pedagógus neveli-és tanitja- e gyermekét, unokáját, vagy külön órákkal kell terhelni a tanulót?????????????????????
Ellenzsox
2017-09-01 at 07:33
Akkor hogy is van az igazgató úr, hogy nőtt a pedagógus pályára jelentkezők száma?
De azért felhívnám a figyelmet arra is, hogy a mai pedagógusok egy része( a kivétel mindig erősíti a szabályt), úgy került a pedagógus pályára, hogy máshova nem vették fel. Ennek aztán az a következménye, hogy nagyon sok gyenge pedagógus van, aki nem való erre a pályára.
Matyko-X
2017-09-01 at 11:39
Igaz, de ez nem most kezdődött: Édesanyám, aki tanító volt, s mikor tízéves kor körül tanítói pályát vizionáltam, mondta, hogy ez NEM férfinak való. Nézd meg, mondta, ezeket a tanárokat az iskolában: az egyik iszákos, a mősik szoknyapecér, a harmadik linkóci. Talán az igazgató volt az egyetlen kivétel, ennyi férfi volt a tanári karban. Már akkor, 1960 és Bp körül.
vektortér
2017-09-01 at 01:08
“30-40 SZÁZALÉKÁT KI KELL DOBNI”
Ez igaz a tanárokra is.
Matyko-X
2017-08-31 at 23:10
Nincs közvetlen tapaszom már a gimikre. Az igazgató véleményében úgy érzem, van libsi baromság mellett elgondolkodtató dolog – például az eszement digitalizációz lefölöző cégek emlegetése.
Utóbbinak a jelei a Medgyessy korig visszanyúlnak! Akkor is kiverte a biztosítékot, jő lenne ilyesmire IGEN-IGEN érzékenynek lenni!!
Gáspár Anett
2017-08-31 at 19:23
Hazudik.
Anna
2017-08-31 at 18:03
Bár már rég volt, de az én időmben a Trefortban “csak” tanítottak a tanárok és nem is rosszul!
Gáspár Anett
2017-08-31 at 19:30
Mai s jól tanítanak, de mellé még vadabb ideológiai agymosást igyekeznek végrehajtani a gyerekeken, mint a Kádár-korban. Vannak azért, akik ellenállnak, okosan érvelnek. Tanulnak, felvételt nyernek az egyetemekre és tesznek rájuk.
De amikor azt hallod az osztályfőnöktől, hogy a gyerek nem mondhatja el, otthon, hogy miről beszélget velük az osztályfőnök, mit mond a gyerekednek, mi történik ott bent, hogy tulajdonképpen ki akarják vonni a gyerekedet a hatásod alól, s az majd a gyerekednek milyen jó lesz, akkor nyílik a bicska a zsebedben, de mivel ki vagy szolgáltatva, hát otthon komoly ellenakciókba kezdesz, igen is megköveteled, hogy mindenről számoljon be a kiskorú gyereked, hogy ki, mikor, mit mond neki, mivel akarja tömni a fejét, hogy megmentsd a karmaikból a gyerekedet, de azért a szükséges tudást megkapja, ami jár neki.
Lali
2017-08-31 at 17:39
Ez a Trefort csak annyira elit, hogy sok elvtársnak járt oda a gyereke, akiket aztán benyomtak a kapcsolataikkal egyetemekre. Egyébként meg libsi agymosás a közéleti nevelés náluk. Az Ádertől kérdező gyerekekben semmi tisztelet, alázat nem volt, úgy okoskodtak mintha értenének az atomenergiához. De a viselkedésükön túl ami döbbenetes volt, az összes kérdezőnek csak proli kiskörúti tudásanyaga volt.
olszal
2017-08-31 at 17:30
Az igazgató tipikus liberális felfogású emberke olyan, mint az az Intézmény, melynek a gyakorló iskoláját vezeti.
Kell az ilyen is,de kellő távolságtartással kell a véleményét elfogadni.
Tóth István
2017-08-31 at 17:53
Az ELTE és intézményei a baloldali liberális értelmiség központja. Nem véletlen, hogy a CEU mellett is ezek álltak ki leginkább.
olszal
2017-08-31 at 17:27
Az előttem szólóhoz:nem mentek át a versenyszférába, mert szeretik a hivatásukat. Mert aki szívvel lélekkel csinálja azt amit, az nem szaladgál egyik helyről a másikra. Nem szabadna, hogy ez a kormány ezt használja ki.És, ha éppen a kevés (a szükségesnél kevesebb)bér miatt nem lesz kellő számú utánpótlás, akkor ki fogja tanítani a jövő nemzedékét?A Soros által pénzelt un. civilek?
Ezt a hivatást sem lehet anyagi gondokkal terhelten művelni.Sőt!
Igenis a kormány – miután már stabilizálta az ország gazdaságát Csótányferiék után – és ha igaz,hogy dübörög, akkor tessék az oktatásba is pénzt, még több pénzt feccölni.
Sarokpont lesz a választás alkalmával ez a terület.
khm
2017-08-31 at 16:02
Ez a belvárosi elit iskolából biztosan másképp látszik,mint máshonnan nézve.
Ha annyira elrugaszkodott volna a tanarak bére a többi diplomástól,akkor vajon miért nem váltottak át a versenyszektorba?
Mensikov
2017-08-31 at 19:31
A helyzet az sokan átváltottak az 50 feletti meg már nem szeretne…
khm
2017-09-01 at 19:06
Biztosan jól mutat egy építkezésen,a “világnézetünk alapjai”-t oktató egyed.
Sok fontos problémát tud megoldani…
Névtelen
2017-09-01 at 15:57
Ja, hogy ahol magasabb,nem általánosabb, ott kockázat is van. Nyáron nem biztos, hogy szünet is van!
khm
2017-09-01 at 19:08
Sőt!
Heti 40 órát KELL dolgozni.
Télen,nyáron.
olszal
2017-08-31 at 15:41
Van még mit tenni a pedagógus béreket illetően.Amit a kormányzat tett az lehetne az alap,most következzen a felépítmény…
Nagy hiba volt a minimálbértől elszakítani a béreket, mert a minimálbér arányaiban jobban növekedett mint a pedagógusok bére, ami korábban nem így volt,és a helyettesítő órákat+a túlórákat is kellene honorálni, persze nem fillérekkel.
Amit eddig tett a kormányzat, az kétség kívül pozitív irányba mozdította el az anyagiakat,előrelépés volt a szoci kormányok intézkedéseihez képest, de attól tartok, hogy megállt ez a vonat az utolsó nagyon kicsi béremeléssel.(Kifulladni látszik a kormány ez irányú kommunikációja is, mintha éreznék az illetékesek is, hogy nem tartható tovább ez a helyzet.)
Pedig ha az átmenetileg sikeres életpálya modell a “váltókezelő” hibájából megáll, akkor feltorlódnak a problémák és nem biztos,a pedagógus társadalom eddig türelmes, együttműködő része a továbbiakban is preferálja a Fidesz oktatáspolitikáját en bloc a
gazdaságpolitikáját…
Rengeteg szavazat múlik ezen ha az ebbe az értelmiségi körbe tartozók létszámát tekintjük.
És bizony már hallani nem kevés helyen az elégedetlenséget.
Okkal.