Politikai megegyezés született az unió vezető testületeiben a járműbiztonsági rendelet módosításáról. Ennek értelmében 2022-től minden új autó kötelező felszereléséhez tartozik majd többek közt az intelligens sebességszabályozás, köznyelven gyorshajtásblokkoló vagy a baleseti adatrögzítő, azaz a feketedoboz – írja a Magyar Nemzet. A céllal, vagyis a közúti balesetek radikális csökkentésével nehéz vitatkozni. A megoldásokkal kapcsolatban nyilván parázs viták törnek ki uniószerte.
Az egyes járműbiztonsági rendszerek kötelezővé tételére tavaly tavasszal tett javaslatot az Európai Bizottság (EB), ezek akár korlátozhatják a vezetőt a sebesség megválasztásában, vagy figyelmeztetik, ha lankad vagy elkalandozik a figyelme. A kötelezővé tett új biztonsági elemektől ugyanolyan hatást várnak, mint annak idején a biztonsági öv bevezetésétől. A legtöbb új technológia már létezik, főként a felső kategóriás autókban érhetők el. Ha általánossá válik a használatuk, a remények szerint a közlekedés minden résztvevője nagyobb biztonságban érezheti magát – közölte az EB.
Az újonnan kötelezővé tett biztonsági elemek közé tartozik majd a személygépkocsik, a kishaszonjárművek, a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a járművezető figyelmeztetése álmosság és figyelemelterelődés esetén, például ha mobiltelefonozik vezetés közben. Itt van a sokat emlegetett intelligens sebességszabályozás, azaz a sebességkorlátozások kötelező betartása, a baleseti adatrögzítő, azaz feketedoboz, és a tolatókamerák és érzékelők használata. Lesz még sávtartás-segítés, fejlett vészfékező rendszer, vagy a töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági öv. A tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a holtterek megszüntetése érdekében kamerarendszereket helyeznek el a jármű elején és oldalán.
A javasolt intézkedések segítségével 2038-ig több, mint 25 ezer emberéletet menthetnek meg és legalább 140 ezer súlyos sérülés lesz elkerülhető. Ez hozzájárul majd ahhoz, hogy 2050-re a nulla közelébe kerüljön a halálos kimenetelű és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma. Az új, fejlett biztonsági elemek amellett, hogy védelmet nyújtanak az emberek számára a közutakon, segíteni fogják, hogy a járművezetők megbarátkozzanak az új gépjárművezetés-támogató rendszerekkel. Az automatizáció lehetőségeket rejt magában az emberi hibák ellensúlyozására, miközben az idősek és a mozgásukban korlátozott személyek mobilitását is segíti. Egyúttal nő az automatizált járművek elfogadottsága és a beléjük vetett bizalom, ami előbbre viszi az önvezető gépjárművekre való áttérés ügyét. A fenti politikai megállapodást a közeljövőben hivatalosan is jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak. Az új biztonsági elemeket a tervek szerint 2022-től kell kötelezően alkalmazni a járművekben, kivéve a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a közvetlen látóteret növelő rendszereket, a személygépkocsik és a kishaszonjárművek esetében a fej ütközési tartományának megnövelésére vonatkozó előírásokat, amelyek a szükséges áttervezés miatt csak későbbtől lesznek kötelezők.
Az elmúlt években az EU több kötelező intézkedést vezetett be, amelyek segítettek abban, hogy éves szinten mintegy 50 ezerrel csökkenjen a halálos közúti balesetek száma. Ilyen intézkedés volt az elektronikus menetstabilizáló rendszerek (ESP) kötelezővé tétele minden járműben, valamint a fejlett vészfékező rendszerek és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek bevezetése a tehergépjárművekben és az autóbuszokon. Európa vezető szerepet kíván betölteni az autonóm és biztonságos mobilitási rendszerek területén. Az összekapcsolt mobilitással összefüggésben új szabályokat fogadtak el a kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (C-ITS) bevezetésének felgyorsítására. A C-ITS segítségével a járművek képesek „beszélgetni” egymással, a közúti infrastruktúrával és más úthasználókkal például a veszélyes helyzetekről, az útlezárásokról vagy akár a forgalomirányító lámpák programozásáról.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTI
Manteufel
2019-04-03 at 17:39
Javaslom a sávtartássegítő rendszer elemeinek tesztelésére a kiváló magyar utak, különösen a két, három és többszámjegyű utak használatát. Ha ezeken elengedett kormánnyal egy kilométeren keresztül fennmarad a jármű az úton megfelel a szisztéma.
khm
2019-04-03 at 18:48
Höhöhö.
Azért a Kárpátokon túli terület is megér néhány szmájlit.
Főleg,ahol betonozott út helyett,zúzott kő van. És időnként a Tatros elviszi arrébb a kavicsokat,s csak a sín áll,meg a felső vezeték. 🙂
Arrafelé épeszű ember,nem kíván 80-l sem sietni. Főleg, a birkanyáj útfoglalásakor. (mennek,másik legelőre)
Tsila
2019-04-02 at 21:18
Na már vezetni sem lehet majd rendesen mert valami szar majd eldönti helyettem. A végén majd kresz sem kell, majd az auto megoldja. Ez nem más mint az emberi önállóság korlátozása. Ma az auto, holnap már más. Szörnyü jövö!
Be sem fogok ülni egy ilyen autóba, mert ne a kompjutert döntsön helyettem. WTF?
Én
2019-04-02 at 17:59
Ha valóban tenni akarnak a gyorshajtás ellen akkor gyàri gps-t kell tenni minden autóba és bizony bizony a motorkerékpàrokba is, és akkor jöhetne a büntetés automatikusan. Idövel piros làmpát, leállòsávol is lehetne ìgy figyelni. Max sebesseget minden útszakaszon 5km/h val emelni, csökkentve ezàltal a népharagot. Ket hét alatt rend lenne az utakon.
khm
2019-04-02 at 17:17
🙂
A következő számítógépes generáció felkészül a gyorshajtásblokkoló blokkolására. 🙂
Hát milyen dolog az,hogy nem lészen mit lefotózni a traffipaxoknak?