Tavaly évvégén elfogadták a nemzetközi, egyébként nyugaton megbukott, drogliberalizációs trendeket tartalmazó fővárosi drogstratégiát. Ideológiailag fertőzött, tudományosan nem alátámasztott program. Tiszta tűket biztosítanának a drogfogyasztóknak és elkülönített drogozó szobákat biztosítanának a bulikon. Az új közgyűlésnek azonban lehetősége van visszavonni azt, így októberben kiderülhet, hogy az új, jellemzően Tisza Pártos képviselők folytatják-e a Gyurcsányék által elindított drogpárti politikát Az egész mögött egy külföldről finanszírozott hazai drogaktivista hálózat sejlik fel, amely bekebelezte a fővárosi baloldalt is. Elemzésünkben bemutatjuk a karácsony-féle fővárosi drogcsapat legfontosabb szereplőit, illetve felhívjuk a figyelmet a szakmai visszáságokra.
Összefogott a nemzetközi drogpropaganda hálózat a magyar drogaktivistákkal. Karácsonyék pedig teret adtak nekik.
A Budapesti drogstratégia kialakításában – ahogy, az a dokumentumból is kiderül – jelentős szerepet játszott Sárosi Péter, akit egyébként korábban laikus történészként tették meg a hazai drogpropaganda ügyeletes arcává. Saját bevallása szerint annak a TASZ-nak volt a drogpolitikai programvezetője, amelyről több esetben kiderült, hogy nemzetközi forrásokból igyekszik befolyásolni a magyar belpolitikát. Sárosinak egyébként egyenes bekötése van az ellenzéki médiába is: a 444.hu-n publikálja drogpropaganda tartalmait.
Sárosi mellett megjelenik Kardos Tamás neve is a drogstratégia anyagában. Kardos a TASZ honlapján jelenleg is drogjogi szakértőként van feltűntetve. A fővárosi drogcsapat tagja Dr. Fazekas Tamás is, aki korábban a magyar drogaktivizmus egyik legismertebb politikai képviselőjének, Juhász Péternek volt az ügyvédje.
A fővárosi drogcsapatban szerepet vállal még Sokacz Anikó is, annak a Horváth Csabának mszp-s képviselője, aki ellen a Központi Nyomozó Főügyészség korrupciós bűncselekmények miatt vádat emelt.
A stratégia létrejöttét egy „független” felmérés készítette elő, amelyet a Magyar Addiktológiai Társaság (MAT) jegyez. Ez azért is érdekes, mert a MAT vezéremberei egyébként résztvesznek a fővárosi drogcsapatban. A MAT elnöke az a Szemelyácz János, aki hosszú évtizedek óta szorosan együttműködik Sárosival. A felmérésben és az anyag kidolgozásában oroszlánrészt vállalt Felvinczi Katalin, aki a MAT főtitkára. A Karácsony-féle drogcsapat tagja Nyíri Noémi és Szécsi Judit is, akik nemmellesleg a MAT elnökségi tagjai.
A fővárosi drogcsapat terve: Tűcsere-program, bulikon tabletta bevizsgálás és elkülönített drogozó szobák
Az elmúlt évtizedet liberális drogpropagandának legjava, amit a Karácsony-féle fővárosi drogcsapat összeállított Budapestnek. A stratégiáról és a hozzá tartozó munkatervről általánosan elmondható, hogy inkább ideológiai pamflet, mint sem valós terv. Ennek két oka van: teljes szakmai és közigazgatási fókuszvesztés, valamint a megvalósítandó, lényegi konkrétumok nélkülözése.
A szakmai iránytévesztés már rögtön a stratégia legelején megjelenik:
Jelen stratégiai dokumentumban tehát számos helyen nemcsak az illegális szerhasználattal összefüggő problémákra és azok kezelésének lehetséges formáira térünk ki, hanem foglalkozunk a legális szerekkel is, különösképpen az alkohollal, helyenként a viselkedési addikciókkal (pl. okos eszközök addiktív használatával, az internet problémás használatával).
A fővárosi drogcsapat drogstratégiájában lényegében egy lapon kezelik a problémás internethasználatot, az okoseszközök addiktív használatát, az alkoholt és a kannabisz vagy a heroinfogyasztást. Ez egy bevett drogliberalizációs-érv. Hiszen, ha szabad okostelefonokat használni és szabad alkoholt fogyasztani, amely tevékenységek legálisak, akkor ugyan miért ne lenne szabad rekreációs céllal elszívni egy-egy füvescigit. Szakmailag azért tekinthető teljességgel tévútnak a megközelítés, mert olyan tág problémakategóriákat ölel fel a stratégia, amelyre nem lehet egyenválaszokat adni. Ráadásul a problémaforrások és az esetleges megoldásmódok, valamint az érintettek köre az egyes kategóriáknál teljesen eltérnek.
A közigazgatási fókuszvesztés pedig ott jelenik meg, hogy a drogstratégia nem veszi megfelelően figyelembe azt a tényt, hogy vannak olyan szabályozási szintek, amire a fővárosnak nincs ráhatása. Egy fővárosi stratégiában, még ajánlás szintjén sem jelenhetnének meg olyan állítások, amelyek ellentmondanak a felsőbb (állami vagy EU-s) szintű jogszabályoknak. Ha főváros meg szeretné oldani az egyre súlyosbodó budapesti drogkáoszt, akkor figyelembe kell vennie, hogy milyen jogi lehetőségei vannak és ezen lehetőséget kihasználva kell felépítenie a stratégiát.
Ha kivesszük a stratégiából azokat az elemeket, amelyeket a karácsony-féle drogcsapat megvalósítana Budapesten, de az állami szabályozások miatt nincs rá lehetősége, akkor az egész stratégiából nagyon kevés dolog marad. A drogstratégiához tartozó munkatervben csupán annyi, hogy felállítanak 5 munkacsoportot. A teljesség igénye nélkül bemutatnánk egyet és a munkacsoporthoz rendelt feladatokat.
- Meg kell szervezni egy találkozót.
- Műhelybeszélgetést kell szervezni a hajléktalan szerhasználók ellátásának témájában. Az, hogy kinek és milyen céllal nem derül ki.
- Biztonságosabb éjszakai élet témában szakmai műhelybeszélgetést kell szervezni.
- Össze kell gyűjteni olyan kiadványokat, amelyek a lakosság ártalomcsökkentésről szólnak. Ez egyébként nem rossz, hiszen mai napig rengeteg – a tudományos eredményeket nélkülöző – kiadvány terjeng.
- Támogatni kell a Fővárosi Drogstratégia ártalomcsökkentés pillérjével kapcsolatos feladatokat. Az, hogy a támogatás alatt mit értenek nem derül ki.
Továbbá semmilyen határidőt nem tartalmaz a munkaterv és ami szembetűnő, semmilyen költségvetést. Habár azt írják, hogy mindenki, aki ezen dolgozott ingyen végezte a munkáját, arról nincs szó, hogy egyébként a stratégiakészítés (pl. stratégia megalapozásául szolgáló tanulmány), illetve a megvalósítás mennyibe kerülne. Elmondható, hogy a munkacsoportok felállítása teljesen felesleges bürokratikus eszköz, ha nincs felhatalmazásuk, valós tervük és ehhez tartozó költségvetésük. Mit várunk egy-egy workshoptól? Semmit.
Vizsgáljuk azonban meg, hogy milyen drogmegelőzéssel kapcsolatokat sorol fel a Karácsony-féle fővárosi drogcsapat ebben a dokumentumban.
Vizsgálja meg azon – az Európai Unió drogstratégiájában is felsorolt – jó gyakorlatok adaptálásának lehetőségét, amelyek a tudományos bizonyítékok szerint alkalmasak a szerhasználat ártalmainak csökkentésére, de Magyarországon még nem alkalmazzák őket. Így például a drogbevizsgáló programok, a felügyelt szerhasználói helyiségek, a naloxon disztribúciós programok bevezetésének lehetőségeit.
A drogbevizsgáló programok azt jelentik, hogy egyes bulikon vagy akár ezektől függetlenül is a szerhasználónál meglévő tablettát egy labor ingyenesen bevizsgálja és tájékoztatást ad arról, hogy pontosan mi van abban a tablettában. Majd ezt követően visszaadja a szerhasználónak. Az ilyen programok amellett, hogy normalizálják az illegális drogok fogyasztását, meglehetősen megtévesztőek, hiszen attól, hogy a tablettában lévő szerek „tiszták”, nem azt jelenti, hogy biztonsággal fogyaszthatóak. A felügyelt szerhasználói helyiségek pedig olyan helyek, ahol a fogyasztó biztonsággal, különböző orvosi vagy ápolói támogatás mellett tud drogot fogyasztani. Mindkét példa egyenlő a drogfogyasztás támogatásával és a drogliberalizáció melletti érvek megerősítésével.
Növelni kell a drop-in, a tűcsere, a HIV/hepatitis C szűrés és tanácsadás, az utcai megkereső programok lefedettségét és beágyazottságát az egyes lakóközösségekben, és támogatottságát a kerületi önkormányzatok részéről.
Az anyag több helyen is érvel a tűcsere-program mellett, annak ellenére, hogy nem megoldja, hanem konzerválja a problémát és a lakosságban ellenérzést szül. Az ilyen helyiségek koncentrálják a drogfogyasztókat és terjesztőket, a bűnözést és a környezet tisztaságának és épségének teljes felszámolását.
Karácsony Gergely-féle fővárosi drogcsapat stratégiáját vissza kell vonni, a Drogkutató Intézet vállalja, hogy segít elkészíteni egy szakmai és tudományos alapokon nyúgvó stratégiát
San Francisco, Toronto, London, Berlin. Mindenhol kiderült, hogy a drogliberalizáció komoly társadalmi kríziseket okoz. Nem csak a drogfogyasztók számát növeli, hanem szűkebben és tágabban vett közösségeik életét is tönkreteszi. A nemzetközi drogpropaganda hazai drogaktivistái már több évtizede próbálják Magyarországon is érzékenyíteni az állampolgárokat ezen drogliberalizációs tervekkel kapcsolatban. A fővárosi drogstratégia az elmúlt 14 évben az első olyan dokumentum, ahol ezen drogaktivisták ténykedése révbe ért. Láthatjuk, hogy a baloldali politikai erők mit tennének Magyarországon, ha kormányzati szerepbe kerülnének.
októberében elkezdi munkáját az új fővárosi közgyűlés. Több olyan politikus is mandátumot szerzett, akiket eddig nem ismert a nagyközönség. Kötelességünknek érezzük, hogy felhívjuk a döntéshozók figyelmét arra, hogy Budapestnek egy megvalósíthatatlan, tudományos és szakmai eredményeket nélkülöző drogstratégiája van. Ezzel nem lehet megvédeni a Budapestieket. A stratégiáját pedig jellemzően olyanok készítették el, akik az elmúlt évtizedben konzekvensen kiálltak a drogliberalizáció eszménye mellett. Arra kérjük tehát a főváros új képviselőit, hogy:
Azonnali hatállyal vonják vissza a drogstratégiát és a hozzá tartozó munkatervet.
A munkacsoportok munkáját függesszék fel.
A fővárosi drogstratégiát szakmai- és tudományos alapokon kell elkészíteni, nem pedig politikai aktivisták bevonásával. A Drogkutató Intézet vállalja, hogy koordinálja ezt a folyamatot.
Forrás: Drogkutató Intézet, fotó: Canva
Facebook
Twitter
YouTube
RSS