Pesti Srácok

Karácsony nélkül is jó úton halad Budapest fejlesztése – Neves irodák versenyeznek a főváros megújításáért

null

Miközben Karácsony Gergely már csak azt számolgatja vissza, hány perc van még hátra a Városháza-botrányt kiszivárogtató hangfelvételekből, illetve egészségügyi sétákat tesz ismerőseivel a Budai Várban, nem kell attól tartani, hogy Budapest fejlődése emiatt netalán megakadna. Persze nem újabb méhlegelők és rovarhotelek felavatásáról van szó, hanem arról, hogy a főváros közlekedési problémáira megoldást kínáló nagyszabású közlekedésfejlesztési koncepció újabb szakaszába lépett, hiszen Fürjes Balázs, a Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár szerdai bejelentése szerint tizenkét neves tervezőiroda versenyez a Nyugati és környéke újragondolásáért. Nem elhanyagolható körülmény, hogy az ambiciózus elképzelések mögé hallgatólagosan még Karácsony Gergely és tanácsadói köre is beállt – legalábbis eddig szándékosan nem akadályozták a közlekedésfejlesztési koncepciót...

Mint arról még októberben beszámoltunk, a kormány tervpályázatot hirdetett a Nyugati pályaudvar és környéke közlekedésének az eddigiektől eltérő újragondolásáról; a meglehetősen ambiciózus elképzelés szerint ennek részeként például a vasúti forgalmat a föld alá vinnék, hogy egy vasúti alagút segítségével összekapcsolják a Déli pályaudvarral. Hogy jobban megértsük a koncepció előnyeit, talán érdemes visszalépni kicsit az időben, hiszen a vasúti alagút elsőnek talán fantasztikusnak tűnő ötlete 2016-ban bukkant fel a közlekedésszervezés egy alternatívájaként, és éppen a Déli pályaudvar lehetséges bezárása kapcsán. Az akkori indokok szerint a Déli pályaudvar előtti alagút miatt olyan szűk keresztmetszetre redukálódik a vasúti közlekedés, hogy a Déli pályaudvar fejpályaudvari szerepe is erősen megkérdőjelezhető. Emellett a Demszky-érában kitüntetett és gondosan elhúzott 4-es metró kelenföldi végállomása sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, egyszerűen azért, mert a fővárosba közlekedőknek nem igazán ideális átszállási pont. Adta magát az ötlet, hogy a Déli pályaudvar bezárásával lehetne helyzetbe hozni a Kelenföldit, ám ez a munkába járók szempontjából nem lett volna üdvös megoldás. Bár akkor a Déli pályaudvarról szóló műhelybeszélgetések egyikén hangzott el, hogy a pályaudvar megmentése azért is lenne fontos, mert annak kulcsszerepe lehet a jövő fővárosának közlekedésszervezésében, a közlekedésfejlesztési koncepcióvá érett ötletet a kormány egy 2018-ban határozatban is megerősítette.

Forrás: Fürjes Balázs/Facebook

Egyszerűen az van, hogy egyre többen akarunk közösségi közlekedni, csak nem tudunk

PestiSracok facebook image

Mint ahogy azt a közlekedéspolitikai szakértők, MÁV-osok többször is elmondták, a „probléma” legfőbb oka lényegében a magyar lakossággal van, a munkába, iskolába járók ugyanis az idők szavának engedve egyre inkább igyekeznek a közösségi közlekedést igénybe venni az autók helyett. A fővárosi és elővárosi közösségi közlekedés iránt megnőtt igényeket azonban egy ponton túl képtelen lesz kiszolgálni a jelenlegi rendszer, pontosan azért, mert a fővárosban jelenleg fejpályaudvarok, végállomások vannak, amelyek képtelenek időarányosan több járatot befogadni, azaz a MÁV nem tud újabb utaskört szállítani. Hogy pontosan értsük, milyen arányban is nőtt meg a vonatközlekedés iránti igény: a számítások szerint a megnövekedett utasforgalmat csak a Nyugati harminc vágányos fejpályaudvarrá bővítésével, azaz a jelenlegi kapacitás több mint kétszeresével lehetne elérni, ami a városszövetet vizsgálva megvalósíthatatlan. Az egyetlen járható út, ha fejpályaudvarok helyett a Nyugati és a Déli átmenőforgalmat bonyolít, ezzel különben jelentős terheket levéve a fővárosi közösségi közlekedésről is, hiszen a pesti és a budai oldal közötti rendszeres és gyors forgalmat is biztosítana. Az elképzelés másik előnye, hogy annak révén felszámolhatóvá válna a pályaudvarokat és vágányaikat övező rozsdaövezet, a vasút mesterséges folyóként nem vágna el egymástól kerületrészeket. Az októberben meghirdetett tervpályázat a megvalósítás lehetséges irányaira kért ötleteket neves tervezőirodáktól.

Megjegyzendő: ahogy arról Fürjes Balázs portálunknak is beszélt, bár a főváros politikai narratívája azt a látszatot próbálja kelteni, hogy „van egy gonosz, behemót, erőszakos kormány, amely bántja a szegény, kiszolgáltatott budapesti városvezetést”, döntéshelyzetben folyamatosan megadják az engedélyeket és a szükséges hozzájárulásokat a kormányzati tervek megvalósításához, azaz „csöndestársként” beálltak a fejlesztési koncepció mögé.

A tervpályázat szempontjai

Az októberi bejelentés nem volt pusztába kiáltott szó, hiszen Fürjes Balázs szerdai bejelentése szerint tizenkét világhírű építésziroda versenyez tovább a harminc jelentkezőből a Nyugati pályaudvar megújításáért. Mint az államtitkár kifejtette, a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt, nyílt nemzetközi tervpályázat első szakaszának lezárulta is azt jelzi, hogy rangos verseny alakult ki a közösségi közlekedés megújításáért. Mint fogalmazott,

Fürjes Balázs a koncepció részleteit felidézve emlékeztetett: a tervek szerint

  • föld alatti vasúti mélyállomás épül, amely a felszínen megmaradó vágányokkal együtt sokkal több utast és vonatot tud majd fogadni, gyorsabban és kényelmesebben.
  • Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul: bezöldül és megszűnik a szocialista tájseb, a térbe belerondító autópálya, a Nyugati felüljáró.
  • A belváros szívében – a vágányok és az állomás föld alá helyezésével – 23,5 hektár, vagyis közel két városmajornyi terület szabadul fel használatra. A helyén új városrész születik középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig.

Forrás: Fürjes Balázs/Facebook

Magyar tervezőirodák is bejutottak a második fordulóba

A második forduló kapcsán Fürjes Balázs ismertette, hogy japán, brit, francia, holland, magyar, spanyol, svéd, olasz és osztrák tervezőirodák jutottak be, és a külföldi irodákkal összeállva öt magyar iroda is bejutott a második fordulóba; többségük a helyismeret mellett műemléki épületek megújításában is komoly tapasztalattal rendelkezik.

Tervpályázatot készíthet a Benthem Crouwel Architects (Hollandia), a Grimshaw Architects (Nagy-Britannia), a Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia) + Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország), a Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia), az AREP Group Architectes (Franciaország), az Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia), a Plant - Atelier Peterkis (Magyarország) + Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia), az Albert Wimmer (Ausztria), a KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország), a John McAslan + Partners (Nagy-Britannia), a Foster+Partners (Nagy-Britannia), és a Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország).

A baloldalt sem hagyták ki a döntéshozatalból

A megelőlegezhető ellenzéki vádakat kikerülendő Fürjes Balázs arra is kitért, hogy az elbíráláskor a budapestiek érdekében szorosan együttműködnek az érintettekkel, és e szempontok szerint kérte fel a testület tagjait, ahol helyet kapott Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója mellett Karácsony Gergely főpolgármester és a három érintett kerület polgármesterei, Tóth József (MSZP) XIII., Soproni Tamás (Momentum) VI. és Szentgyörgyvölgyi Péter (Fidesz–KDNP) V. kerületi polgármesterek által delegált alpolgármesterek, vagy főépítészek. Rajtuk kívül a szakmai szervetek – a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara – is részt vesznek a bírálóbizottság munkájában, továbbá a brit és a cseh vasút állomásainak fejlesztéseiért felelős vezetőket is felkérték, hogy vállaljanak részt a munkában.

A pályázat eredményéről 2022 tavaszán értesülhet a nagyközönség.

Vezető kép: Fürjes Balázs/Facebook

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.