Igazságtalan magába ebbe a vitába beleszállni, kvázi azért, mert az érzelmi oldalát kell képviselnem a vasútbezárásoknak. Legalábbis látszólag. Az érzelmi oldalt pedig, amelyet oly rutinosan használ a baloldali média, nehéz képviselni, már csak a terheltség okán is. Lássuk inkább a másik oldalt, azaz, hogy miért is van szükség jelen állás szerint tíz vidéki mellékvonal bezárására, amelyet persze – akkor érzelmileg megelőlegezve – követhet másik újabb tíz is akár.
Susánszky Mátyás véleménycikke
Szóval azért kell bezárni ezeket a mellékvonalakat, mert józan számítások szerint adófizetői pénzből nem éri meg ezek fenntartása. Fogalmazzunk célirányosan: túlságosan drágák ahhoz képest, amilyen szolgáltatást képesek nyújtani. Két technológia áll szembe egymással. Az egyik a Csehszlovákiában, a studenkai vagongyárban a ’70-es években gyártani kezdett Bzmot jellegzetes kisvonata, és ezzel szemben a 2020-as években legyártott, szándékosan nem nevesített buszok. Nyilván nyer, amelyikben van klíma, meg USB-töltő. Persze ez is csak viszonylagos, mert a gyakorlatban egy akármilyen vonat kényelmi funkciói mindig meg fogják haladni egy akármilyen buszét. Hangsúlyozom: a gyakorlatban. Aki már araszolt vidéki utakon a maximum 60 kilométer/órás sebességgel a közúton poroszkáló új buszok mögött autóval, vagy aki épp a buszban ült, az tudja, hogy ez valójában a közösségi közlekedés karikatúrája. A mindennapi vidéki munkavállalónak napokban mérhető kiesést jelent éves szinten, hogy busszal utazik. Mert a buszok megalázóan lassan közlekednek manapság. Tán rosszmájú megjegyzésként az is sejthető, hogy az érintett busztársaságok kiadták a sofőröknek:
srácok, most itt vannak ezek az új buszok, na most, ezeket minimálban üzemeltetjük, mert az elkövetkezendő 20 évben nem lesz fiatalítás. Szóval kímélni kell a járművet, lehetőleg ne rongyoljátok szét a vállalhatatlan minőségű utakon, menjetek csak szépen lassan. A vidéki paraszt örüljön, hogy busz van. Annak pláne örülhet, ha alkalmasint télen a fűtést, nyáron meg a légkondit bekapcsoljátok. Ez nyilván többlet üzemanyagköltség, és mivel ti vagytok a sofőrök, hát gazdálkodjátok ki a kvótából.
És akkor térjünk át az érzelmi szintről lassan a gyakorlatra. Nemegyszer leírtuk a kormány ezirányú, többször is hangsúlyosan megerősített szándékai nyomán, hogy a vasúti fejlesztés előnyt élvez a közúttal szemben, már csak a klímavédelmi szempontokat és az uniós elvárásokat figyelembe véve is. És bizony a kormány nem kis sikereket könyvelhet el a vasútfejlesztés tekintetében, hiszen az elővárosi közlekedésbe való invesztálás mindenhol nem várt pozitív eredményeket hozott. Vegyük például az Esztergom–Budapest viszonylatot, amelyet az elmúlt években, ahol lehetett, kétvágányúsították és elektromos felsővezetéket is kapott. A fejlesztés hatására oly mértékben megnőtt az érdeklődés a vasúti közlekedés iránt, hogy a MÁV-nak jelentős kapacitásbővítést kellett eszközölnie, hogy az ingázók igényeit ki tudja szolgálni. Hasonlóképpen történt ez persze a Vác–Budapest vagy a Monor–Budapest viszonylaton is. Azért írtam ezeket a példákat, mint nem így létező viszonylatokat, mert ezek érzékeltetik, hogy itt a FŐVÁROS elővárosi közlekedéséről van szó.
Itt is következik a nagy csapda, miszerint mi választja el az érzelmi érvelést a gyakorlatitól ebben a vitában. Ugyanis a budapesti példán azt látjuk, hogy az elővárosi vasúti fejlesztés bevonzotta az utazóközönséget. A vidéki vasutat viszont nem fejlesztette időközben senki. Tehát sosem fogjuk tudni igazságosan megbecsülni, milyen változásokat hozott volna néhány új vonat, vagy a vasúti pálya felújítása a vidéknek. Amit tudunk, hogy a vasútfejlesztés Budapestnek és az agglomreációjának bejött, vidéken viszont ezzel nem próbálkozunk, mert “a parasztnak jó lesz a busz is”. Lassabb is, kényelmetlenebb is, de ugyan kit érdekel, hiszen még a Momentum Mozgalom vagy a még hivatottabb LMP sem hajlandó ilyenért leruccanni tüntetni a fővároson túlra. Náluk amúgy is most épp az akkumulátorgyarmat akadt be, nem foglalkoznak olyan piszlicsáré ügyekkel, mint a vasúti közlekedés. Mindegy is; a lényeg, hogy a Budapest környéki vasútfejlesztés sikere semmilyen hatással nem bírt a vidéki, kivéreztetett viszonylatok fejlesztése tekintetében.
Külön érdemes megjegyezni – hiszen tizenvalahány év távlatából ezt már nem is lehet titkolni –, hogy olyan miniszter eszközölte a vidéki vasútvonal-bezárásokat, aki Szeged és Hódmezővásárhely között különben új viszonylatot hozott létre, kisebb elkönyvelhető sikerecskével. Ha a vidék közlekedésfejlesztési koncepcióiba ilyen innovációk beleférnek, úgy csak a vidékfejlesztés okán is jeleznénk, hogy akad még 18 másik vármegye, ahol éppen nem a leépítésre vár a helyi közösségi közlekedés. Vagy lehetne próbálkozni Felcsúton is a spórolással, ott kellene tökösnek lenni, nem például Nógrád vármegyével szemben.
És még egy kis adalék, hogy értsük a közösségi közlekedés rendszerének fontosságát. Az idei évben Böjte Csaba ferences testvér közösségében eltelt néhány napom tapasztalatai megerősítettek: rinyálhatunk itt mi Magyarországon a közösségi közlekedésünk gagyiságán. Az mégiscsak összemérhetetlen azzal, hogy nekünk van közösségi közlekedésünk, Romániának meg például nincs. Közúti semmilyen sincs, a vasúti meg mintha nem is lenne. Sokan persze azt hiszik a Böjte Csaba által gondozottakról, hogy mind árvák. A valóságban igen, vannak árvák is, meg van az az anyuka, aki belátva, hogy a gyermeke rendes oktatáshoz nem tud hozzáférni, mert még ráhordó iskolabusz, államilag finanszírozott közösségi közlekedés sincs, és nem akarja, hogy a csemetéje naponta egy órát bandukoljon a murvás úton a medvék és télen a hótorlaszok között, rábízza a szerzetesre a gyermekét. Hétvégenként mennek érte, addig is tanulni tud. Tehát, hogy lássuk: van olyan, az unióba felvett ország, amelynek nincs megszervezett közösségi közlekedése. Arról meg álmodni sem mer, hogy vasúti legyen. Azon legutóbb még magyar mérnökök ügyködtek az 1920-as évek tájékán.
Mi most, Magyarországon azokat a vasúti hálózatokat építjük le, amelyeket más országok kiépíteni szeretnének, úgy 10–50 év távlatában.
Ehhez képest ma az a helyzet, hogy a főváros az elővárosi közlekedés tekintetében mindent megkapott. És minden sikert el is könyvelt. A vidék esetében a nagyobb vonalaktól eltekintve a kivárásra játszanak. Majd leromlik minden, és akkor jöhet a busz. A Kormányinfón elhangzott az az érv is, hogy demográfiai okai is vannak a vidéki vasutak fokozatos leépítésének is. Érdemes lenne megfordítani a gondolatot, hogy vajon a vidék nem néptelenedett volna-e el annyira, ha jobb lett volna a közlekedése? Egy okos kommentben meg azt olvastam korábban, hogy a vidékiek mit ugrálnak, járjanak autóval. Akinek meg nem telik rá, az így járt. Mindeközben a vidék még várja az első, Pest vármegyéből kiszuperált Desirót. Mert még annak is sikere lenne. Többen ülnének fel rá, mint a buszra.
Napi szerkesztő kollégám a cikk átolvasása után megkért, hogy az árnyalás végett azért utaljunk vissza arra, hogy a vasútbezárás SZDSZ-es hagyomány. Az.
Vezetőkép: MTI/Czimbal Gyula
Orientál
2023-08-03 at 20:45
4-es metró építésekor az szdsz.es mszp-s Domszkyék Gyurcsányék egyes budapesti elvtársaik nnyira szétlopták Budapestet hogy csak a 4-es metró beruházási milliárdjaiból 167 milliárd forintot loptak el. Az eu-s lopásokat vizsgáló brüsszeli OLAF állapítitta ezt meg a balliberális szdsz-esekről és mszp-sekről.
Hajagosné Varga Erika
2023-08-03 at 19:12
Kedves cikk Író és hozzászólók!
Értem én, hogy másutt rosszabb, de ez ne legyen magyarázat arra, hogy nálunk meg romolhat a közlekedés.
Mért nem lehet az, hogy amit a 19. század végén és 20. század elején legmodernebb technikával megalkodtak az őseink, azt mi még állagmegtartás szinten sem tudunk megőrizni? Nem azt kellene mondogatni, hogy másutt rosszabb, hanem nekünk van a legjobb közlekedésünk, de ehhez hozzáértő hazafi magyar kormány és irányítás kellene, úgy mint elődeink idejében.
András
2023-08-03 at 10:56
Jó napot kedves kommentelők!
Biztosan lehet van mit javítani a közszálításon,de hogy fényéévekkel jobb mint
bezzeg romániában az biztos.
Most utaztam ott és tudom,a Korona a román határtól Csíkszeredáig csak két órát késet,volt a hol még 57 km/órával is száguldott.
Hátizsákom a fejemre esett a polcról,renszerváltás óta senki semmit nem fejlesztett csak a túlélésre játszik.
Én Magyarországon is szoktam vonatozni,buszozni,véleményem hogy túl sok a járat és legtöbbször üres,nem gazdaságos,még az alkalmazottak bérét sem fedezi.
Sürgösön meg kell reformálni!
Waltergabor
2023-08-03 at 10:12
Évtizedek óta dolgozom ezeken a vonalakon (is), és sajnos a vágányok 100 évesek, a vonatok régiek, és csak napi 2 járt, utas alig van. Egyébként tévedés, hogy ezeket a vonalakat bezárták, mert a teherforgalomnak tobábbra is meg van nyitva. Mi továbbra is üzemeltetjük a vonalakat. (Megjegyzem a teherforgalom minimális.)
alkalmatlan emberek, jól fizető, fontos, felelősségteljes, pozíciókban
2023-08-03 at 07:56
A MÁV tipikus esete, az alkalmatlan emberek, jól fizető, fontos, felelősségteljes, pozíciókban! Nem véletlen, hogy a veszteséget termelő teherszállítását (MÁV CARGO) eladta 103 milliárd forintért, az osztrákoknak, akik azonnal nyereségessé tudták tenni a teherszállítást. Vagy beszélhetnénk az 50 évesen nyugdíjazott kalauzokról is, meg az állami ingatlanok elkótyavetyéléséről, vagy barátoknak, ismerősöknek a tulajdonába való átjátszásáról. Tehát a kötött – pályás vasúti tömegközlekedés, aminek a legolcsóbbak, leggyorsabbnak, legkényelmesebbnek, legkörnyezetkímélőbbnek, jövőbemutatónak, kellene lennie elméletben, az nálunk pont megint nem az!
TT
2023-08-03 at 07:06
Volt egy ismerősöm, aki személyesen ismeri Lázárt, a habitusát, viselt dolgait,stb. Egy beszélgetésben csak annyit mondott róla, hogy a ” Lézer Janitól mentsen meg az Isten minket, ahová az belemászik, ott kő kövön nem marad”.
bl
2023-08-03 at 04:10
Hétvégén ezek a vonalak hozzák viszik a diákokat, ilyenkor van rajtuk forgalom. Vajon mennyire lenne jobb élete ezeknek a diákoknak ha naponta tudnának vele ingázni, ha a menetidő nem 50 perc, hanem 10 perc lenne. A vasút felgyorsítja nyugaton az elérhetőséget, nálunk meg lelassítja. A szocializmusban Pestről kijönni a vonatnak addig tartott, mint a további 200 kilométert megtennie, mondtuk is, hogy a menetidővel nagyobbítgatják az országot.
triacus
2023-08-03 at 01:31
@apro_marosan_petergabor
“A vasút a miénk, a busz import busz.”
Rossz az összehasonlítási alapod. Az úthálózat – amin a busz megy – is a mienk.
Ámbár a vasúthálózat a miénk, de a rajta menő vonatok – a Bzmot – import termék. Az azokat esetleg helyettesítő vonatok is import termékek lesznek, mert kis hazánkban nincs vonatgyártás.
“Méregdrága létrehozni egy ilyen vasúti infrastruktúrát – ami nekünk van, másnak nincsen, csak vágyik rá, lerombolni dőreség.”
Egy szó sem volt arról, hogy lerombolják. Csak a rajta levő vonatokat állítják le – mert elavultak, 40-50 évesek – és helyettesítik modern autóbuszokkal.
“A vidéket fejleszteni kell, nem leépíteni.”
Attól nem t9rténik leépülés, hogy egy elavult rendszer – melynek fenntartása nem gazdaságos – helyett modern alternatívát nyújtanak – lényegtelen, hogy vasút vagy közút, csak legyen.
triacus
2023-08-03 at 01:21
@Bukohill:
” Hát persze. Szabadon, mint a madár.”
2023-08-02-án, 12:32-kor kelt hozzászólásomban belinkeltem az Indóház szakportál cikkét, melyben kiderül, hogy mind a 10 mellékvonalat helyettesítik autóbuszjáratokkal. Tehát teljesen mindegy, hogy nyugdíjas, diák, vagy aktív dolgozó, a lehetőség adott.
Bukohill
2023-08-03 at 00:43
triacus 2023-08-02 at 14:09
“Igen, és? Ha nincs vonat, megoldható autóval, busszal, mint jelen helyzetben is”
Aha.
“És ha a nyugdíjas nincs megelégedve a háziorvosával, akkor csak beül az autójába, és másikhoz megy.” Csehák Judit
Hát persze. Szabadon, mint a madár.
apro_marosan_petergabor
2023-08-03 at 00:37
A szerzőnek valószínüleg igaza van.
A vasút a miénk, a busz import busz. Méregdrága létrehozni egy ilyen vasúti infrastruktúrát – ami nekünk van, másnak nincsen, csak vágyik rá, lerombolni dőreség.
Frissíteni kellene a szolgáltatást rajta. A vidéket fejleszteni kell, nem leépíteni. A posta, a vasút, a kisiskola, a jó boltok, az utak, a sépp, rendezett, nyugodt környék – mind kellenek a vidéknek, különben meghal. Pedig ez adja az ország stabilitását, gyökereit – nem Budapest, amelyet egy perc alatt tele lehet rakni oda nem illő bevándorlókkal, s a kkor vége.
moliere
2023-08-03 at 00:37
Ami a legnagyobb gond, hogy vannak ebben az országban jobb sorsra érdemes falvak, amelyek nem azért néptelenednek el, mert nincs vasút, vagy megszűnne a vasút, mert még most sem szűnik meg. Hivatalosan van állomás is, nem egy rábaközi faluban. De a gond az, hogy a tíz km-re lévő autópályára húsz perc alatt lehet kihajtani, mert olyan trágya az út. A busz jár, idézőjelben, mert inkább csak szlalomozik a kátyúk között, vagy éppen száguld, és akkor elharapod a tüdődet is. Marad az autó, de abból jobb, ha LandCruisert vagy Patrolt veszel, esetleg UAZ-t. Azér nem kár. A hegyekben ez annyival módosul, hogy ott a falvak fele zsákfalu. Egysávos, szarralsárral befedett töredezett aszfalt, ahogy még Csermanek bácsi hagyta. A téeszcsé Ifái szétbaszták, az Ikarusok sem segítettek rajta, és hát az utóbbi húsz évben extrém nőtt a forgalom szgk téren is. Ide kell a pénz, folyamatosan és rendszeresen, mert a mai ember (fiatal és öreg) csak itt a békemenet pozitív polgári körben gondolkodik vasútban. A vasút nagyon jó, az elővárosokban, a központokba való bejutáshoz, ahogy Királytigris is írta. Volt itt egyik nap (másik cikknél e témában), aki annyi ésszel kell életben maradjon, hogy azt írta: a budapesti elővárosi forgalomból kellene átvinni járműveket és vezetőket ezekre a vonalakra, hogy több járat járjon. Van ám ész…
Örömteli a vasút fejlesztése a tengelyeken, akadálymentes magasperonok, korszerű állomások, vágányok, járművek, de még mindig sok rozsdaexpressz jár, és még mindig sok vonalat, állomást át kellene építeni olyan helyen is, ahol van forgalom.
Azon már sajnos nem lehet segíteni, hogy egyes városokban a világ végén van az állomás, vagy csak félig, és hiába van névleg a hálózatban, valójában mindenki elengedte a vasutat helyi szinten. A megyeszékhelyek közül is van olyan, ahol a vasúti közlekedés gyakorlatilag felejtős (Veszprém), és figyelembe kell venni, hogy ma egy vasúti fejlesztés parkolóhelyeket és kerékpárút-hálózatot is jelent, illetve mivel az itt tobzódó, idősekre és elektronikusan analfabétákra nagyon érzékeny közönség is kiemelte: jegypénztárost kell alkalmazni, mivel “én ezt már úgysem tanulom meg kezelni”, és helyijáratot, mivel “a biciklire nem tudok felülni”, továbbá “nálunk csak a papa vezet, vagyis vezetett az agyvérzéséig”, úgyhogy az autó sem megoldás az állomásra, ami ugyebár nem sétatávolságra van, mert nem úgy kalkuláltak a XIX. században. Miközben a közutat csak fel kell újítani, a kocsik miatt amúgy is, és a többi infrastruktúra és személyi feltétel töredéke probléma. Lehet, hogy ezért nem járnak a vonatok?
De én sem vagyok kőszívű: Ipolytarnóc és Balassagyarmat között meghagyatom Janival a három piros vagont, annak a 160 éves házaspárnak, aki fél buszra ülni, és már megszokta, hogy az éves sportteljesítményük, hogy megmásszák a bizmutot stokedliról.
moliere
2023-08-03 at 00:09
A legtöbben itt a múltban élnek, meg az álomvilágban.
AFTERL, Laci, Királytigris, triacus üdítő kivétel. AFTERL nagyon jól összefoglalta, de triacus különösen sok energiát és tudást tett bele, köszönet érte!
Sajnos van itt egy-két HADIBAROM is… (bárcsak le lehetne zárni annyival, hogy dékás majmok, de kormánypártiak uhhhh)
triacus
2023-08-03 at 00:05
@CSOK helyközi kisvasút – járj gyalog, vagy költözz a városba:
“A falvak kiürítése megéri?!”
Miért történne mindez?
Mert tíz elavult vasúti mellékvonalat helyettesítenek modern közúti eléréssel?
moliere
2023-08-02 at 23:50
Látom, a Pesti Srácok egy olyan érdekkör tulajdona, amely meg akarja buktatni Lázárt.
Nagy sláger ez a “vasútból egy métert sem adunk”, de azért az nem olyan nagy luxus, hogy a semmiből a semmibe vezető vasutakon nem mennek az üres vonatok, félmilliós fizetésű masinisztákkal, negyedmilliós kalauzokkal (vagy több).
Esetleg van egy ötezres alföldi falu a vonal közepén (vagy attól négy kilométerre…)
Közben meg kéne a pénz az oda vezető út helyreállítására is, amit MINDENKI használ, pl. a MENTŐ IS. De a rögmagyarok a rögvasútért hisztériáznak. Talán még tüntetni is fognak.
Ezeket a vonalakat a KuK időszakban az akkori logikák (vagy eszetlenség) alapján építették, mára nagy része a vonalvezetés okainak eltűnt. Néha azért került nagyot a vasút, mert “az én földemön nem mén által”, vagy “az én pusztámra el köll érnie a vagonyoknak”. Gond egy szál se, ha a pórnép egy órát gyalogol az állomásra, az úr hintóval ment.
A peronok annyira akadálymentesek, hogy egy olimpikonnak is akadálymentesíteni kéne őket. Van, ahol jobb, ha a ketteslétrát is kiviszik a rokonok elé…
A vasút hihetetlenül hatékony a modern tömegközlekedés terén. Hatékony. Modern. Tömeg. Mindegyiknek ott kell lenni, különben nem kell erőltetni. Tehát a megfelelő helyen kell megállnia, a megfelelő módon kell legyen megközelíthető, és elég számú utasra van szükség. Másként a pénzünket ne erre szélesszék.
Theo
2023-08-02 at 23:24
Nem jó, ha gazdag üzletemberek döntenek kisemberek életéről.
Ami iroasztalon ésszerűnek tűnik, az lehet, hogy tönkretesz több falut, csak ennek a kára egy másik minisztériumban fog jelentkezni.
Volt közmeghallgatás, felmérés, polgármesteri meghallgatás a döntés előtt?
CSOK helyközi kisvasút -Gyurcsány/Kuncze
2023-08-02 at 22:51
Pugacsov
2023-08-02 at 20:12
2019-ben elengedték a fővárost, most a vidéket is “lefejlesztik”…
Beterelik a falvak,községek őslakosait a koszvárosokba,
s búcsú “vidéki CSOK”-ot hintenek a vidéki szavazóiknak.
CSOK helyközi kisvasút - járj gyalog, vagy költözz a városba
2023-08-02 at 22:46
“Szóval azért kell bezárni ezeket a mellékvonalakat, mert józan számítások szerint adófizetői pénzből nem éri meg ezek fenntartása. Fogalmazzunk célirányosan: túlságosan drágák ahhoz képest, amilyen szolgáltatást képesek nyújtani. ”
/
A falvak kiürítése megéri?!
Mátyást meggyőzték, de a magyar falvakban emberek élnek.
Őket nem lehet meggyőzni arról, hogy el kell hagyniuk az otthonukat
a fene nagy vidékfejlesztés következtében.,
A PS felvállalta, hogy elidegeníti a maradék kormánypárti szavazókat is?
CSOK Schiffernek és Fodornak…
Pugacsov
2023-08-02 at 20:12
“Az autóbuszokon a vasúti díjszabás és kedvezményrendszer érvényes, vármegye- és országbérletekkel is igénybe vehetők. Fontos, hogy a buszokon nem válthatók meg a menetjegyek, azokra csak előzetesen megvásárolt vasúti jeggyel, bérlettel lehet felszállni. A jegyeket legkényelmesebben online, a MÁV applikációval vagy az Elvira menetrendi tervező segítségével tudják megvenni az utazók. A buszokon nem szállíthatók kerékpárok.”
Tényleg ? Akkor azt hiszem, hogy Mariska néni és Jóska bácsi Ipolytarnócon ezekre a vonatpótló buszokra jegyet nem vesz, mert neki nincs okos telcsije meg gőze nincs mi az a MÁV applikáció és Elvirát sem tudja hová tenni.
Marad a korábbi Volános járat Ipolytarnóc és Bgyarmat között. Jegyet lehet venni a sofőrnél.
Hát ezt faszán kitalálta a Lézer Jani és bandája !
triacus
2023-08-02 at 19:58
@Nahát: Persze, nosztalgiával gondol rá az ember – mint a gőzmozdonyokra vagy a analóg TV-adásra is – de a közgazdaság kegyetlen: valamit azért fenntartani, mert érzelmeink kötődnek hozzá de csak kevesen használják, nem éri meg.
Nahát
2023-08-02 at 19:52
Minden egyes bezárt vasútvonalat sajnálok.
triacus
2023-08-02 at 19:12
@gyozo2018: A helyi – elavult (Euro II-es motorral felszerelt dízelvonatok), alacsony kihasználtságú – mellékvonalak helyett vannak modern (Euro VI-os motorral ellátott) buszjáratok.
gyozo2018
2023-08-02 at 18:29
“Ha megszüntetnék a vonatot (ami viszont elég jó), el kellene költöznöm innen a családdal együtt.”
EZ A CÉL:
VIDÉKFEJLESZTÉS /A KORMÁNY – VERSUS – HELYI VASUTAK FELSZÁMOLÁSA / SZABOTÁZS
ius murmurandi, és ebben meredünk
2023-08-02 at 18:26
Lázárt kik tolták rá megint a kormányra?!
Ez egy kártékony buldózer.
Semki, csak a szokásos.
2023-08-02 at 18:03
Basszátok meg, a harmadik súlyos helyesírási hibáig bírtam ezt a szart olvasni…
Hihetetlen.. illetve nem. Simán csak egy fideszes talpnyaló irománya ez.
Tudományos libsizmus
2023-08-02 at 17:32
A román vasút a világ egyik legnagyobb katasztrófája.
Mindenhova
2023-08-02 at 17:26
Németországban a bezárt vonalakon felszedik a sineket és kerékpárutat aszfaltoznak rá. Szeretnék rávilágítani, h. az ilyen kerékpárút gyakorlatilag nem létezik jobb, egyszerűen lehetetlen jobbat építeni. Akár magát az alapot nézzük ami mondhatni sziklaszilárd, az íveket, az emelkedésről (lejtőkről) már nem is beszélve. Kár, h. ilyen M.o.-on sosem fog épülni.
AFTERL
2023-08-02 at 16:26
Nézzük a tényeket. A most bezárt vonalakon számos megálló igen távol esik (akár 1-2 km.) a névadó településtől (csak pár példa: Berekfürdő, Csépa, Szelevény, Tiszaug, Porcsalma-Tyukod), míg a busz a települések központján halad keresztül. A bezárt vonalak közül napi kettő(!) vonatpár közlekedett a 121. Mezőhegyes-Újszeged, 125. Mezőhegyes-Battonya és a 146. Lakitelek-Kunszentmárton vonalakon. Ha politikai döntés lett volna, akkor Lezsák biztosan nem engedte volna ez utóbbit. Mezőhegyesi vonalakról ne is beszélve… A 38. Somogyszob-Nagyatád között 9 (!) km, az is csoda, hogy eddig nem zárták be. A 114-es vonalon gyakorlatilag már csak délelőtt volt járat 3 vonatpárral. Egyetlen települést sem vágtak el a külvilágtól, eddig ii ment mindenhova busz, most (szerintem átmenetileg) a vonatpótlók pluszban jöttek hozzá. Magyarország 3200 településéből vonatközlekedés szerintem max. a harmadát érintette, pontos számot nem tudok, lehet még annyit sem. És azok a települések is léteznek. Olyan vonat, amelyik 30 km-t 50 perc alatt tesz meg (98. Abaújszántó-Hidasnémeti) nem versenyképes. Nekem így kívülállóként a 47. Godisa-Komló (18 km) tűnik kicsit neccesnek, mert pótlóbusz nélkül 2 átszálással akár 80 perc is lehet az elérési idő, ami bejárásra nyilván abszurdum. A pótlóbuszokat tehát be kell építeni a Volán menetrendjébe a jövőben. Ugyanakkor az elektronikus jegykiadással pontos képe van a MÁV-nak az adott vonalra jegyet illetve bérletet váltók számáról, így a döntésben ez is nyilván szerepet játszhatott.
Ha már visszafele haladunk
2023-08-02 at 15:28
Viszont ha valaki felszedi a síneket, vagy a réz miatt szétszedi a vasúti átjáró sorompó berendezést, akkor azt helyben agyon kellene lőni!
triacus
2023-08-02 at 15:03
@addig amíg nem tudod, hogy lehetetlen, bármit megtudsz csinálni:
A közlekedés nincs “ellehetetlenítve” – van modern pótlóbusz mindegyik vonalon – a menetidő kb ugyanannyi, így az ingatlanok sem értéktelenednek el, nem “menekülnek el” az ott lakók (vagy legalább is nem attól).
addig amíg nem tudod, hogy lehetetlen, bármit megtudsz csinálni
2023-08-02 at 14:55
Persze, hogy pénzbe kerül egy villanymozdonyt beállítani, egy diesel – mozdonyt üzemeltetni! Meg kell kérdezni a település lakosait, hogy nekik mennyibe kerül az, ha eladhatatlan lesz az ingatlanjuk, ha nem tudnak időben oda érni a munkahelyükre, ha mindenki kézzel – lábbal menekül a településről, mert ellehetetlenítik a közlekedést! A község milyen kárt szenved azzal, hány vállalkozást veszít, vagy hány leendő nem jön létre, mivel gyakorlatilag elzárt települést csinálnak belőle, amikor például leesik a hó, vagy a jég, kidől egy fa, baleset van stb.
triacus
2023-08-02 at 14:34
@nincs lehetetlen, csak nem akarom:
“Kandó Kálmánunk, aki feltalálta a villanymozdonyt,”
Nem ő találta fel.
Az első elektromos (egyenáramú) személyvonat 1879-ből Werner von Siemens nevéhez kötődik.
Az első váltóáramú villanymozdony 1891-ből származik (Charles Brown, Oerikon, Svájc).
Kandó Kálmán 3 fázisú aszinkron elektromos hajtómotorok alkalmazásában első (1894).
“és ma problémát jelent egy villany – mozdonyt felállítani egy vonalszakaszra”
Igen, mivel a vonalat villamosítani kellene, az pedig körülményes (ki kell hozzá építeni az infrastruktúrát, meg az azt ellátód erőművi keretet).
“ahol már akkumulátorral is tudni kellene működni a mozdonynak, és még a vezetékhálózatot sem kellene kiépíteni.”
Persze, léteznek akkumulátoros vonatok is (ezeket nevezik BEMU-nak, Battery electric multiple unit-nak) – ilyen például a Stadler Flirt Akku, a Bombardier Talent 3, a Siemens Mireo Plus B – de ezek drágábbak, mint a modern dízeles társai (lásd: a villanyautó is drágább, mint a hasonló belső égésű társa).
Ja, és a vasútállomásokon ehhez ki kell építeni a szükséges akkutöltő-infrastruktúrát.
Orientál
2023-08-02 at 14:29
kamcsatka Én úgy tudom hogy a balliberális mszp-s szdsz-es Gyurcsányodék lopták szát csődba hazánkat 4 plusz 4 év alatt. Ráadásul még Gyurcsányodékkal együtt évente legalább 30 000 élősködő gazdasági migránst ideszarnátok hazánkba.
kamcsatka
2023-08-02 at 14:19
Lázár csak szétdúlni tud.
Orientál
2023-08-02 at 14:18
nincs lehetetlen, csak nem akarom Sajnos régebben még a reggel 8 óra körüli vonat a kívánt irányba úgy közlekedett hogy busszal tökéletesen elértem a vonatot és áttudtam buszról vonatra szállni. Engem az álneved téves – szerintem – mert mindennek megvan a maga korlátja sőt van aminek több is és ezek egy része leküzdhetetlen.
triacus
2023-08-02 at 14:09
@nincs lehetetlen, csak nem akarom:
“Munkába járás, iskolába járás, létszükséglet.”
Igen, és? Ha nincs vonat, megoldható autóval, busszal, mint jelen helyzetben is.
“Akkor indítani a vonatokat, a többi időpontban meg a buszokat.”
Oké, csak azt vedd figyelembe, hogy:
– ezeken a mellékvonalakon járó Bzmotok elavultak, 40-50 évesek, lecserélendőek, ami nem két fillér
– ezek a mellékvonalak nem villamosítottak, ezért oda csak dizelmeghajtású vagy akkumulátoros (esetleg hidrogénes, de arra nincsen kiépített infrastruktúra) vonat kerülhet
– pusztán kényelemből vagy idealizált nosztalgiából fenntartani plusz még (szóval úgy, hogy van alternatíva) egy nem nagy forgalmú vasútvonalat nem gazdaságos
nincs lehetetlen, csak nem akarom
2023-08-02 at 14:05
Szégyen, hogy volt egy Ganz gyárunk, Kandó Kálmánunk, aki feltalálta a villanymozdonyt, meg Jedlik Ányos, Zipernovszky Károly, Déri Miksa, Bláthy Ottó Titusz és ma problémát jelent egy villany – mozdonyt felállítani egy vonalszakaszra, ahol már akkumulátorral is tudni kellene működni a mozdonynak, és még a vezetékhálózatot sem kellene kiépíteni.
https://pestbuda.hu/cikk/20190710_150_eve_szuletett_kando_kalman
nincs lehetetlen, csak nem akarom
2023-08-02 at 13:43
Ahogy előzőleg is írtam már! A két tömegközlekedésnek egymást kell támogatni, és nem egymás ellen választásként beállítani. Munkába járás, iskolába járás, létszükséglet. Akkor indítani a vonatokat, a többi időpontban meg a buszokat.
Bizony – bizony egy olyan menetrend, ami figyelembe veszi, a dolgozók / tanulók, munkába és iskolába járását, az csodákra képes! Az meg már csak hab volna a tortán, ha a buszközlekedés, és a vonatközlekedés menetrendje segítené, és nem ütné a két tömegközlekedés hatékonyságát!
triacus
2023-08-02 at 13:41
@nincs lehetetlen, csak tehetetlen, meg nem akaródzik
“pláne ha nem diesel – mozdony közlekedik, hanem villany mozdony! ”
Jelen helyzetben 40-50 éves, Euro II-es motrokkal szerelt Bzmotokat (egyik vonal sem volt villamosított, sem BEMU – Battery electric multiple unit – vonatokkal ellátva) helyettesítenek modern, Euro VI-os buszokkal.
nincs lehetetlen, csak tehetetlen, meg nem akaródzik
2023-08-02 at 13:32
Nem kell a süket duma a hiper – szuper mindent tudó buszokról! Amelyik faszkalap ilyet mond, az gondoljon bele, hogy egy kötött-pályás közlekedést akar összekeverni (aminek elméletben sokkal biztonságosabbnak, kényelmesebbnek, és olcsóbbak kellene lennie) egy bizonytalan, és veszélyes közlekedéssel, pláne ha nem diesel – mozdony közlekedik, hanem villany mozdony! A Faszkalap gondoljon bele, mintha a csővezetéken jövő orosz gázt és olajat akarná leváltani, a tanker hajóval szállítottra!
nincs lehetetlen, csak tehetetlen
2023-08-02 at 13:16
A busz legyen bármilyen komfortos, fejlett, hiper – szuper sci-fi nano technológiával építtet, a közutak minősége miatt, az elakadás más járművek miatt, a hó és jégakadályok, kidőlt fák, csúszós utak miatt, össze sem hasonlítható a vasúti kiszámítható, biztos, közlekedéssel! A MÁV garanciát vállalt nem csak a csilliárd – milliárd profitos személy, és teherszállítási vonalszakaszokra, hanem az olyan szakaszokra is, ami nem feltétlen nyereségesek! Ahol megszűnik a vonatközlekedés, abban a pillanatban eladhatatlanok az ingatlanok, és az ott élők sorsa, élete, is ellehetetlenül, és végérvényesen meg is pecsételődik. A településen már csak a közalkalmazottak, és a nyugdíjasak fognak ott maradni. Akinek egy kis esze van, és persze megtakarított pénze, menekül az ilyen helyről, még ha albérletet is kell valahol másutt fizetni!
triacus
2023-08-02 at 13:03
A kényelem és a károsanyag-kibocsájtás margójára:
“A legújabb beszerzésű autóbuszok légkondicionáltak, elektronikus utastájékoztatási rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított speciális férőhellyel és a felszállást segítő rámpával, valamint USB-csatlakozóval rendelkeznek. A buszokat csendes járású, alacsony károsanyag-kibocsátású, az Euro6 emissziós előírásoknak megfelelő dízelmotor hajtja.”
https://iho.hu/hirek/leallitott-mellekvonalak-megis-lehet-jegyet-valtani-a-potlobuszokon-230802
triacus
2023-08-02 at 12:32
Az Indóház Online szakportál cikke a témában:
https://iho.hu/hirek/keddtol-igy-kozlekednek-a-buszok-a-bz-k-helyett-tiz-mellekvonalon
úgy látszik a pótlóbuszok minden olyan helyen megállnak, ahol a régi, öreg BzMot-ok megálltak.
Szász
2023-08-02 at 12:23
Egy faluban lakunk. Busz alig pár járat megy innen naponta — az is a gyári műszakokhoz szabva, lehetetlen időpontokban. Hétvégén szinte semmi. Ha megszüntetnék a vonatot (ami viszont elég jó), el kellene költöznöm innen a családdal együtt.
(Hozzá kell tenni, hogy pont azért jöttünk el korábban a szülőfalunkból, mert megszüntették a bizmutot és úgy nem tudtunk bejárni a városba.)
És egyébként ez a mizéria több ismerősünket is érintheti, és érintette is korábban. Így ez az egész eléggé megváltoztatja azt is, hogy ki tud egy adott faluban élni és ki nem. El is szegényíthet egy falut (de gazdagíthat is ha csak autósok költöznek oda).
Szóval a vonat komoly népesedéspolitikai kérdés is. Úgyhogy feltételezem, hogy komoly oka van, ha bezárásokra kényszerül a kormány.
lehetetlen nincs, csak tehetetlen
2023-08-02 at 11:12
Bizony – bizony egy olyan menetrend, ami figyelembe veszi, a dolgozók / tanulók, munkába és iskolába járását, az csodákra képes! Az meg már csak hab volna a tortán, ha a buszközlekedés, és a vonatközlekedés menetrendje segítené, és nem ütné a két tömegközlekedés hatékonyságát!
Királytigris
2023-08-02 at 11:06
Minden megyeszékhelyen a budapesti elővárosi vasúti közlekedéshez hasonlót kellene megvalósítani!
Római jogász
2023-08-02 at 11:00
Nem vitatkozom a cikkel.
Mert azzal nem lehet vitatkozni.
Minden szava ugyanis igaz és jogos.
Köszönet érte.
Dobos László
2023-08-02 at 10:58
Laci2023-08-02 at 10:26
Nem lehet, hogy ott a vasúti menetrenddel van/lenne gond??
Hogy a reggeli be- és esti haza-járáshoz kellene igazítani??
És akkor mindenki a vasutat használná??
Csak kérdem.
Nem várok választ, mert a válasz: de.
Ahhoz kéne igazítani.
Orientál
2023-08-02 at 10:35
Szerintem elsőszámú kérdés hogy az érintett területek ipara mezőgazdasága kereskedelme milyen mértékű és ezek hogy veszik igénybe alapanyagok félkész termékek és késztermékek …. vasuti szállítását? Nem utolsó sorben a jvőbeni iparosítást ezekben a térségekben.
Laci
2023-08-02 at 10:26
Nem akarok állásfoglalni vidéki vasút ügyben, de aki a Karcag – Tiszafüred szárnyvonalat, mint közlekedêsi eszközt siratja, annak azt javaslom, hogy költözzön eme vonal köztes településeinek valamelyikére és járjon be onnan mindennap reggel nyolcra és délután négy után vissza Karcagra, vagy Füredre! Ha a harmadik nap nem tért át a buszra, horribile dictu stoppolásra, mint egykoron én… Az keressen meg a szárnyvonalak megmentésének érdekében!