Püspökké szentelték Balog Zoltánt, a Dunamelléki Református Egyházkerület tavaly novemberben megválasztott püspökét hétfőn, a Pest megyei Nagykőrösön. Balog Zoltán az istentiszteleten a közösséghez szólva kiemelte: nem a püspöknek van egyházkerülete, hanem a Dunamelléki Református Egyházkerületnek van püspöke. „Nem ti vagytok az enyémek, hanem én vagyok a tiétek” – fogalmazott.
Kövér László az állam nevében köszöntve az új püspököt arról beszélt, Balog Zoltán egy borsodi bányászfalu református parókiájának világából indult, hogy aztán a felelősségvállalás egyre magasabb őrhelyeire álljon. A kis református közösségtől egészen az egyetemes magyarság sorsának alakításáig jutott, hogy most ismét visszatérjen egyházához – mondta. Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek köszöntőjében arra figyelmeztetett, hogy az új kihívások és lehetőségek között egyre nagyobb szükség van a keresztények összetartására, egységére. “Ha nem akarunk elveszni az anyagi javakban, nem szabad elfelejtenünk, hogy mind Krisztusé vagyunk” – erről beszélt a Magyarországi Református Egyház Dunamelléki egyház-kerületének püspöke, szentelési szertartásán. Balog Zoltán székfoglaló beszédében hangsúlyozta: a feladat az, ami meghatározza, hogy ki mit érhet el az életben, őt pedig most találta meg ez a feladat. Hozzátette: munkája során azon lesz, hogy minél több emberért tudjon küzdeni, mert – ahogy fogalmazott – ez az egyház feladata.
Balog Zoltán Ózdon született 1958. január 7-én, református lelkész, országgyűlési képviselő, 2010-től a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára, 2012–2018 között az Emberi Erőforrások Minisztériuma vezetője, 2003-tól a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány főigazgatója, majd a kuratórium elnöke. 1990–től 1993-ig a Fidesz országgyűlési frakciójánál volt szakértő. 1998 és 2002 között a Miniszterelnöki Hivatalban miniszterelnöki főtanácsadóként dolgozott, ezután 2002-től 2003-ig a Köztársasági Elnöki Hivatalban a társadalompolitikai főosztályt vezette. 2003-tól a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány főigazgatója, majd a kuratórium elnöke, jelenleg is. Országgyűlési képviselő, 2006–2010-ig az Emberi Jogi, Kisebbségi, Civil- és Vallásügyi Bizottság elnöke volt. 2009-től a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület elnöke. Nős, öt gyermek édesapja és nyolc unoka nagypapája.
Forrás: MTI/HírTV; Fotó: MTI/Soós Lajos
K
2021-05-26 at 10:20
Nescio Vulgaris
2021-05-26 at 10:11
Érveid nincsennek.
Ezért sértegeted a másikat.
Én azért igyekeztem olyan írni hogy ne legyen személyre vagy rád sértő.
A kultúráltság alapja az hogy NEM SÉRTEGETJÜK A MÁSIKAT.
A kultúráltság másik alapja hogy a tényeket belátjuk.
Sajnos te semmilyen tény nem írtál, így nincs mit belátni abból amit leírtál.
Én viszont tényeket írtam, hisz Szapolyait a történészek nagy része is török vazallusnak tartja.
A vazallus az simán hazaáruló.
K
2021-05-26 at 10:11
A hazaáruló Szapolyai Jánost a Szultán tette királlyá, és fiát II.Jánost is, és a REFORMÁTUS egyházakat és a református szemléletet ők vezették be Magyarországon a török Szultán katonai,politikai és pénzügyi támogatásával.
Ez öröklet tényleges hazaárulás.
Nescio Vulgaris
2021-05-26 at 10:11
Fölösleges válaszolnom…a kör bezárult, kezdet-vég azonos, közben “nem történt semmi”…
“never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference”
K
2021-05-26 at 10:00
A hazaáruló Szapolyai István fia II. János király vezette be a református egyházat Magyarországon a szultán katonai pénzügyi támogatásával.
Ez hazaárulás. Ez cáfolhatatlan tény.
K
2021-05-26 at 09:58
Nescio Vulgaris
2021-05-26 at 09:31
Már megint félreterelted a szót, és egészen másról beszélsz:
Itt a reformáció az ami rosszindulatú mert mindig ferdített, mert kihasználta a szultán katonai, politikai , és pénzügyi támogatását.
A hazaáruló Szapolyai István fia I. János király vezette be a református egyházat Magyarországon a szultán katonai pénzügyi támogatásával.
Ez hazaárulás. Ez cáfolhatatlan tény.
Ezért írtam korábban azt hogy “a hazaárulás sötét és fekete árnya sohasem fog elmúlna Magyarországról és a Református Egyházakról „
Nescio Vulgaris
2021-05-26 at 09:31
K2021-05-26 at 06:35
“Általában nem tudod, de azért hozzászólsz.
Elóbb tudd meg, nézz utána, és csak azután szólj hozzá”
.
Látom, fixálódtál a “kabátlopásos technikánál”…folytonosan azt írod le rólam, amit te követsz el…jó tanítómestered volt a pufajkás karhatalmista, gyúrcsótány és elvtársai, úgy látszik!!!
.
Utána néztem (most), bár előtte meg “ráhibáztam” biztos – milyen érdekes!!!
Nos, akkor újabb “tévedésed”:
1. “Dessewffy család (Cserneki és tarkeői gróf és nemes) első oklevélileg is ismert őse DESISLAUS(Deziszló, Dezső) volt, aki a MUHI CSATA idején az ütközetben megmentette az ország zászlaját. Tőle a család leszármazása a mai napig szakadatlan rendben levezethető”.
2. “1437-ben egy oklevél említette Cserneki János FIÁT DESEW-et (DESEW FILIUS Joannis de Chernek), aki a pozsega megyei Csernek birtokosa volt. Az ő unokái nevezték magukat később a Desew és Desislav (Dezső) névről Dessewffy-nek (Dezsőfi)”. Tudom, a János is Bibliai név, ugye…
Akkortájt még qrvára nem igyekeztek “magyarosítani” magukat, szemben mondjuk pl. Kunfi Zsigmonddal, ha tudod, ki volt (segítek: szüleinek, mindkettőjüknek Kohn volt a neve, aztán papa “magyarosította”… És mint látható, latin volt a hivatalos nyelv (akárcsak keresztneveink nagy részének eredete; a reformkornak köszönhető, hogy átváltottak a magyar nyelvre, nem csak a hivatalokban, hanem magyar nyelvűvé vált a természettudományos tárgyak oktatása is, leghamarabb az országban Sárospatakon, a “Bodrog-parti Athénben”, az 1531-ben alapított Alma Materben…amúgy fogadni mernék, hogy pl. Debrecenben sem németül beszéltek a város utcain…lett volna nemulass!!!
Bocs, de inkább a több, mint 800 éves múlttal rendelkező DESSEWFFY családnak és honlapjuknak hiszek, mint neked…
Amúgy meg axióma, hogy sose higgy olyannak, sosem lehet annak igaza, aki azt állítja magáról, hogy mindent mindenkinél jobban tud, csak neki lehet igaza…
Ma még csak “mindentudó”-nak képzeled magadat, holnap már “mindenhatónak”…aztán felébredsz, s a kezed meg ott lóg a…már megértem, miért gondolod úgy, hogy üldöztek!!!
K
2021-05-26 at 06:35
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 21:44
Általában nem tudod, de azért hozzászólsz.
Elóbb tudd meg, nézz utána, és csak azután szólj hozzá.
*******
A Dezsőfi név eredete:
A Dezső név latin Desiderius névből származik, ennek a rövidült és -”ő” kicsinyítőképzős változata a Dezső, aminek a jelentése: óhajtott, kívánt (gyermek).
Tehát eleve nem magyar név, és viselője sem biztos hogy magyar. Az utána ragasztott „fi” szócska inkább magyarításnak tűnik, de nem részletezem a „fi” szerepét a nevekben mert úgysem hiszed el, inkább nézz utána, és ha majd mástól olvasod akkor meg fogsz lepődni.
A „ székelyföldi csizmaszár” hasonlat emlegetését pedig primitív fenyegetőzésnek is lehet venni,…. mai szemmel egyenesen terrorista ami a legteljesebben elfogadhatatlan.
A „Vécsei” névvel kapcsolatban amit leírtál az rossz , az én meglátásomhoz viszonyítva sántít.
K
2021-05-26 at 06:30
Szabó László
2021-05-25 at 22:48
Nem használtam a „népek olvasztótégelye” kifejezést , de ha használtam volna akkor nagyon is helyesen tettem volna.
Hiszen ez a fogalom már ősrégi, nemcsak a kommunista rendszer által használt kifejezés.
Amióta világ a világ, az összes ismert birodalom a hatalomra szert tett emberek játékszere volt, ahol mindig minél több nép összefogása egyesítése volt a cél a nagyobb hatalom és nagyobb haszon reményében.
A hun hadsereg is rengeteg fajta népből tevődött össze, és ugyanez vonatkozik a honfoglaló magyarokra is a 7 törzs szövetségére, ahol csak a „Megyer” törzsből vezethető le a magyar.
Ez mindezek „népek olvasztótégelyének” is nevezhető. Ezt a kifejezést lekommunistázni ostoba primitív barbár buta…..stb-.
K
2021-05-26 at 06:16
A Dezsőfi név eredete:
A Dezső név latin Desiderius névből származik, ennek a rövidült és -”ő” kicsinyítőképzős változata a Dezső, aminek a jelentése: óhajtott, kívánt (gyermek).
Tehát eleve nem magyar név, és viselője sem biztos hogy magyar. Az utána ragasztott „fi” szócska inkább magyarításnak tűnik, de nem részletezem a „fi” szerepét a nevekben mert úgysem hiszed el, inkább nézz utána, és ha majd mástól olvasod akkor meg fogsz lepődni.
A „ székelyföldi csizmaszár” hasonlat emlegetését pedig primitív fenyegetőzésnek is lehet venni,…. mai szemmel egyenesen terrorista ami a legteljesebben elfogadhatatlan.
A „Vécsei” névvel kapcsolatban amit leírtál az rossz , az én meglátásomhoz viszonyítva sántít.
Szabó László
2021-05-25 at 22:48
Arról nem is szólva, hogy a “kevert nép-“, meg az “olvasztótégely-” elméletek olyan tévedései a kommunista históriaismeretnek, amik végül szimpla hazugságnak bizonyultak. Vagyis a legjobb indulattal sem lehet őket megkülönböztetni az összes többi kommunista tévedéstől. K.
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 22:03
Vécsey név eredete:
”Az Ugocsa és Abaúj vármegyékben honos Vécsey család eredetét a 15. századig tudja visszavezetni. A család nevét az Abaúj vármegyei Hernádvécse falu nevéből vette, melyet első ismert őse, az 1470-ben született Szőllősi Balázs és fiai kaptak birtokadományként II. Lajos magyar királytól 1517-ben.”
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 21:44
K..emberbaráti szeretetből mondom, hogy Székelyföldön ezt a Bibliai nevek-zsidóság kapcsolatot inkább ne hozd fel…hacsak nem te vagy az új maratoni futóbajnok. Hiába is győzködnéd őket a kabar ősökről, veszélyes dolgokat rejt a csizmaszár…,,,???????
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 21:33
K…kár (inkább szégyen), hogy nem tudod, de a “Dessewffy-nek leírt nevet “Dezsőfi- nek, “Dezső fiának” mondjuk/ejtjük ki, régi – inkább ŐSI MAGYAR MÓDON !!! Ehhez nem kell, kellene utána nézni…
És igaza van Szabó Lászlónak, Isten éltesse Balogh (“balkezes”) püspök Urat!!!
Szabó László
2021-05-25 at 21:11
Az archeo-genetika egzakt tudomány! K!
Egyépként pedig gratulálok Balog Zoltán püspök úrnak!
K
2021-05-25 at 20:11
Szabó László
2021-05-25 at 19:50
Szuper, maximálisan egyetértek, csak a végén elfelejtettél egy mosoly emoi-t jelet beszúrni.?
Szabó László
2021-05-25 at 19:50
Rövidre zárom a vitát!
A vaskor óta állandó a Kárpát-medence genetikája! Vagyis az első ideérkező szkíták óta! Az archeo-genetika tudománya ezt mutatja! Nem cserélődött ki! Állammá szerveződött, ahol is az a magyar, aki annak érzi magát!
K
2021-05-25 at 19:48
Azta…:
Nagysándor József :
Eredeti neve Sándor József, és nevet változtatott,így lett Nagysándor József.
És még hényszor változtatott nevet?????
Tudjuk hogy a zsidó bibliai nevek általában keresztneveket használnak vezeték névnek.
Tehát Nagysándor József inkább zsidó volt.
,,,,,,
és Török Ignác :
Hát a neve is mutatja hogy nem magyar hanem török. Tudod merre van törökország????…..mert ha nem tudnád van olyan ország is.
K
2021-05-25 at 19:40
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 19:12
Már megint vagdalkozol, és az nem keresztényi:
A magyar lakosság genetikai vizsgálata megtörtént, nem szóbeszéd,….: és a génállomány megegyezik a környező országokéval.
Vécse Szlovákiában van, de :
“A vecse (oroszul вече, lengyelül: wiec) a középkori szláv államok népgyűlése volt, amely a parlamenthez hasonlítható.”
Ezek után már hiába mondod hogy “Gróf Vécsey Károly színtiszta magyar”. Továbbá a “Dessewffy” szó magyarul semmit sem jelent, most nem nézek utána az eredetének, de lehet mondani azt hogy magyar, de az sohasem lesz hihető és igaz. Kis Ernő neve a “Kis” ,tehát magyar, de mindenki tudja hogy örmény zsidó volt.
Továbbá azt írod :
“Annyi igazságod vagyon, hogy Pest sohasem volt magyar többségz város…ez meg is látszik ma is!!!”
Amit leírok azt mindig vitatod, de úgy tudom hogy Trianon előtt Pesten németül beszéltek, de egyik magyar város utcáin sem beszéltek magyarul, kivéve Kassát és Pozsonyt. A polgárság német és szláv volt. Vidéken falun sok helyen beszéltek magyarul, a “reformációnak köszönhetően”.
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 19:19
K
Kihagytam még Nagysándor József és Török Ignác vértanúkat, mint “tisztán magyarokat”, akármit is jelentsen ez neked
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 19:12
K
.
Annyi igazságod vagyon, hogy Pest sohasem volt magyar többségz város…ez meg is látszik ma is!!!
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 19:10
K!!!
.
Ha már tegeződünk, legalább ne alkalmazd a komcsik “szokásos Kabátlopásos” technikáját!!!
Ki gyűlölködik? Ugyan, olvasd el melyikünk mit írt! Szerencsére, ezt nem tudod megváltoztatni!
Felületes vagy, a tudásod is!
Gróf Dessewffy Arisztid és Gróf Vécsey Károly színtiszta magyar, s többiek között is több, legalább “félig” magyar. S ki is az? Petrovics és Hrúz gyermeke annak vallja magát ” ha nem születtem volna magam is magyarnak…” És minden Demoszthenél szebben beszél a tett!
Nincs olyan genetikai kutatás, amit állítász! Kis tudásod, ami szóbeszéden alapul, rosszabb a nulla tudásnál, mert magabiztosan terjeszted!
Emlékeztetsz egy néhai Z-re…ő volt ilyen arrogáns és csalhatatlan…
K
2021-05-25 at 18:48
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 17:59
Jut eszembe azt írod :
” És az is hogy, nyelvünk megőrzése, az írásbeliség elterjedése, a latin helyett a magyar nyelvhasználat elterjesztése mind a reformáció jövedéke.”
…….
Az elmúlt 500 évben a Kárpát-medence lakossága Magyarország lakossága többször kicserélődött,Mária Terézia és mások nem ok nélkül vándoroltatott be tömegeket. Mi haszna ha a lakosság eltűnt, de a nyelv megmaradt. A 13 Aradi Vértanuból egy sem magyar.
A mai lakosság őseinek nem a magyar nép az őse, hanem németek és szlávok. Ezt a genetika is bizonyítja. Ezért is van zavarban a lakosság (finoman szólva) mert nincs nemzet tudata, és úgy is viselkednek.
A lakosság annyira dekoncentrált, hogy 100 emberből 95 még énekelni sem tud, csak legfeljebb hamisan.
K
2021-05-25 at 18:33
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 18:03
Ha tényekkel nem tudsz vitatkozni, akkor legalább ne gyűlölködjél.
Én csak tényeket írtam le.
K
2021-05-25 at 18:31
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 18:03
Gyenge és tartalmatlan az érvelésed, ami inkább gyűlölködés.Nem keresztényi.
Gyűlölködés helyett érveket szerettem volna olvasni de arra képtelen vagy. Csak gyűlölködni tudsz, ami nem éppen keresztényi.
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 18:03
K!!!
.
Mellesleg, Ferdinánd koronázásakor esküt tett, hogy kiveri a törököt, ami nem tartott be! EZ A HAZAÁRULÁS ÉS ESKÜSZEGÉS, ráadásul, királyi!
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 17:59
K!!
Az “érvelése” ,(. Ami gyűlölködés inkább) szerint a labancok voltak a hazafiak, a kurucok meg a hazaárulók Rákóczi val az élen.
Nincs 100% fekete és fehér, felületesek az ismeretei! Ráadásul, Ferdinánd és Szapolyai szôvetséget is kötöttek, amit Ferdinánd beárult a Szultánnak. Mátyás halála(vagy megölése) után nagyuraink gyenge uralkodót akartak, ezt el is érték, s a saját pecsenyéjüket sütögették az ország a Haza kárára, gyakran váltottak pártot és hitet is.
EZ A TÉNY!! És az is hogy, nyelvünk megőrzése, az írásbeliség elterjedése, a latin helyett a magyar nyelvhasználat elterjesztése mind a reformáció jövedéke.
Történész
2021-05-25 at 17:48
Örvendezzünk! Nagykőrös lett a Duna-melléki Református Egyházkerület központja. Vajon hogyan örvendezne ennek a püspökavatásnak a néhai református püspök Szász Károly és Arany János?
K
2021-05-25 at 17:07
K
2021-05-25 at 16:31
Kiegészítés:
A hazaárulás nem vallásos téma, nem hitvita tárgya.
K
2021-05-25 at 16:31
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 16:25
““két pogány közt…”. Nem volt választás”.
És a többi magyarázkodás és mosakodás, mind mellébeszélés, én önámítás, az önök lelkiismeretének megnyugtatása.
A mérlegben semmit sem nyomnak, mert a hazaárulás mindent lenyom.
És a hazaárulás tény.
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 16:25
K!
“két pogány közt…”. Nem volt választás: vagy a katolikus Habsburgok, vagy a protestánsok. Ma is ez a két realitás van: Orbán mellett (ide tartoznak a “legkisebb rossz” elvét vallók is), vagy Orbán ellen, nem törődve azzal, hogy ezzel gyúrcsótányt és a ország vesztét hozzák vissza.
.
Nem tudom, hallot-e a cognac-i ligáról, amelyben a Navarrai Királyság, a PÁPAI ÁLLAM (!!!), a Velencei Köztársaság, Firenze, a Milánói Hercegség és (1528 után) Genova is szövetkezett a Habsburg császár ellen.
A “legkeresztényibb” király, a francia I.Ferenc, illetve fogsága miatt a kedves mamája hívta be a törököt, s látta el őket a legmodernebb fegyverekkel. Mi “átereszthettük volna őket, de II. Lajos már a Habsburg sógora miatt sem tehette.
Örülök, hogy belátta, hogy “Zápolyának” nem volt nagyon sok ideje reformátuskodni! Mint írtam, a reformáció OKAIT nem kéne elfelejteni, miért jött létre: a már említett Pázmány Péter “meg volt győződve arról, hogy főképp a papság erkölcsi és műveltségi hanyatlása idézte elő, s könnyítette meg a protestantizmus elterjedését, s csakis erkölcsös, művelt és buzgó papság képes annak határt szabni, és a tiszta hitet fenntartani…” és akkor még nem említettük a pénzen vett pápaságokat (mint pl. Mediciek “több pénze” Bakócz Tamással szemben), gyermeket nemző és női pápát, az inkvizíciót, és a protestáns iskolák diákjainak üldözését, gályarabként eladását, stb. S mindezt azon fő “gonoszságukért”, mert a Szentírást anyanyelvükön szerették volna olvasni…
” a reformátusok fekete ruházata, tükrözi lelküket”… Az egyik legszebb magyar ruházat, zsinóros-fekete bocskai, föveggel és rakott palásttal!
Ne gyűlölközzön! Visszahat (pszichoszomatikusan, tényleg!), s azontúl ellentmond a kereszténységnek, a Szentírásnak, és mindennapi imánknak is!!!
K
2021-05-25 at 15:27
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 13:35
“Ez azért igen nagyfokú rosszindulat és ferdítés! ” ….
-írja ön.
Ez nem igaz, mert a tények azok tények.
****************
Luther 1517. október 31-én szögezte ki a wittenbergi Schlosskirche (vártemplom) kapujára a 95 tételét, így valóban Szapolyai Vagyis I.János királynak nem nagyon volt ideje vallással foglalkozni, de egyértelmű mogy a hazaárulása teremtett lehetőséget a reformációra a fia II. JÁnos idején, ugyanis a szultán egyértelmű szándéka volt a katolikus vallás meggyengítése, és mindent támogatott ami a katolikusokkal szemben állt.
Itt a reformáció az ami rosszindulatú mert mindíg ferdített, mert kihasználta a szultán katonai, politikai , és pénzügyi támogatását. Ez a reformációból táplálkozó kuruc mozgalomra is kihatott később, és a kuruc mozgalmat is anyagilag és pénzügyileg a szultán tartotta el. II.Rákóczi Ferenc is Törökországba menekült mikor kiverték Magyarországról.
Ezért írtam korábban azt hogy “a hazaárulás sötét és fekete árnya sohasem fog elmúlna Magyarországról és a Református Egyházakról”.
(Jelzem ezzel is egybevágó szinkron a reformátusok fekete ruházata, tükrözi lelküket.)
Valika
2021-05-25 at 15:19
Hithű református létemre tiszta szívből gratulálok Főtiszteletű Úr beiktatásához. A reformáció egyik legnagyobb érdeme, hogy nem nyomnak annyi hókuszpókuszt, mint a pápisták. A legnagyobb magyarok, írók, költők, tudósok nagyon nagy része református. Azt viszont én is úgy gondolom, hogy a szultánnak óriási szerepe volt a vallásunk elterjedésében.
Szabó László
2021-05-25 at 13:55
K! Nekem nem is kell körültekintenem! Én ugyanis nem ítélkezem!
Nescio Vulgaris
2021-05-25 at 13:35
K 2021-05-25 at 06:18
“Úgy néz ki hogy a hazaárulás sötét árnya sohasem fog elmúlna Magyarországról és a Református Egyházakról”
.
Ez azért igen nagyfokú rosszindulat és ferdítés! Igaza van, Szapolyai Szegednél hallgatta a mohácsi ágyúkat, és akár be is vonulhatott volna Budára, mert a török csak több napos “pihenő” után indult tovább, azt hitték, hogy ez nem a “főcsata” volt.
Az is igaz, hogy utána ő hívta vissza a szultánt, tőle kapta vissza térdelve a koronát a mohácsi csatatér környékén 1529-ben.
Viszont az is igaz, hogy a magyar főurak többször váltottak pártot, legjobb példa erre maga Török Bálint.
És igaza van Szabó Lászlónak is, SZ.J NEM, csak a fia, János Zsigmond lett reformátussá, és hogy egyfajta ellenállás volt a református vallás a Habsburg-ház ellen. Így volt ez később a Rákóczi-szabadságharc idején is!
Nagyon sok jó köszönhető a reformációnak (az OKAI-t nem kéne elfelejteni!!!), például az irásbeliség elterjedése (Károli-biblia), iskolák alapítása (Debrecen, Sárospatak, Pápa). A katolikus vallás “megmentője” Magyarországon pedig pont egy (volt) protestánsnak köszönhető, Pázmány Péternek.
.
“I. Ferdinánd királyt Miksa király személyében olyan király váltotta fel, aki csak külsőleg volt katolikus, de pártolta a reformációt. Az ország főméltóságú, illetve katonai vezetői beosztásaiba lelkes protestánsokat nevezett ki. Rudolf uralkodása kezdetén már csak három magyar főnemesi család maradt a katolikus egyházban, de a köznemesek és polgárok között is csak elvétve akadt egy-két katolikus család. A 16. század utolsó évtizedeiben a legfőbb, országos tisztségeket (a nádori, országbírói, horvát, temesi, erdélyi báni, tárnoki, főlovászmesteri, koronaőri, pohárnoki, valamint a legtöbb főispáni méltóságokat) protestáns főurak viselték. Még a katolikus főpapok közül is többen csatlakoztak a reformáció egyházaihoz. Közöttük volt Podmaniczky és utóda nyitrai püspökök; Kecheti Márton, Horváth János, Bebek Imre szepesi prépostok és részben Dudics Endre pécsi püspök is, aki később a cölibátust is teljesen feladva, meg is nősült.”
https://hu.wikipedia.org/wiki/A_reform%C3%A1ci%C3%B3_Magyarorsz%C3%A1gon
K
2021-05-25 at 12:45
Szabó László
2021-05-25 at 11:54
Sohasem leszel “körültekintő”, mert hozzászólásod alapján azt sem tudod mi az.
Nem tekintem irányadónak a mai történészeket……?, de az is valami hogy “napjainkban a történészek többsége Szapolyait török vazallusnak tekinti”.Szapolyai és fia terjesztették el a református vallást, ez is tény.
Úgy látom ez neked semmi (smafu).
Ez totál belátóképtelenség.
Szabó László
2021-05-25 at 11:54
I. János katolikus volt! Pro primo! Pro secundo, Habsburg Ferdinándot inkább volt hazaárulás királlyá koronázni, mint őt, Ausztria ugyanis csak pufferzónaként tekintett ránk! Azt, hogy milyen sereggel érkezett Szapolyai, semmi tudomásunk nincsen, csak annyi, hogy nem volt, nem lehetett esélye az oszmán birodalom főseregének ellenében! Ezt akár józan ésszel is könnyű belátni! Szóval én – hithű katolikusként – aszondom, érdemes az efféle témákban körültekintéssel megnyilvánulni!
K
2021-05-25 at 11:27
Szabó László
2021-05-25 at 10:42
Téves a meglátásod:
Nem ok nélkül átkozta ki Szapolyait a Pápa.
Mohácsi Csata után a Szultán hadserege is “padlón volt” a teljesen friss és kipihent Szapolyai serege mellett.
Eddíg pletyka szinten tudták azt hogy 1526 előtt Szapolyainak kapcsolata volt a Szultánnal, ugyanis velencei követ mesélte : török pasától tudja “Erdélyt önálló államként deklarálva oszmán támogatással el akart szakadni az országtól”.
Ennek most a vatikáni vagy török levéltárakban is utána lehetne nézni.
Az viszont biztos hogy a Koronát a Szultántól kapta vissza és a Szultán nevezte ki őt királlyá. Ez nyílt hazaárulás, a Mohácsi Csatától való távolmaradással együtt.
A református egyházakat ő és fia II.János király vezették be Magyarországon a Szultán katonai fedezete ,politikai támogatása, és pénzügyi támogatása révén.
“Tény, hogy Szapolyai magyar országrészében már 1529-től török csapatok tartózkodtak, akik nem csupán a Habsburg hadakat tartották távol, hanem a magyar uralkodót is ellenőrizték. A fentiek miatt napjainkban a történészek többsége Szapolyait török vazallusnak tekinti.”
” Maga Szulejmán írta egy levelében 1541-ben, hogy a meghódított Magyarország időben túl messzire esett a török birodalomtól, ezért bízta annak vezetését Szapolyaira.”
A református egyházakat ő és fia II.János király vezették be Magyarországon a Szultán katonai fedezete ,politikai támogatása, és pénzügyi támogatása révén.
Logikus
2021-05-25 at 11:04
Nagyon szép gesztus, hogy pont a hivatali elődje testvérének a templomában tartották az egész istentiszteletet. Nagyon szép volt a kormány részéről, hogy a fél parlament is részt vett rajta. Isten áldjon minden részt vevőt és lélekben oda kapcsolódót. Az úr őrizzen mindannyiunkat, és adjon Salamoni bölcsességet a püspök úrnak!
Logikus
2021-05-25 at 10:58
Soli Deo Gloria!
Püspökszentelés igenis van a reformátusoknál is, nemcsak a katolikusoknál. Tessék megnézni egy református Ágendás könyvet(misekönyvet).
Javaslom, ne okoskodjon, aki nincs a kellő információk birtokában.
Szabó László
2021-05-25 at 10:42
K!
Az általad tárgyalt időszakban a reformáció habsburg-ellenességet jelentett! Épp úgy ahogy rendszerváltáskor a liberális jelentett kommunista-ellenességet! I. Jánost I. Ferdinánd osztrák főherceggel szemben választották meg! Amihez nem csak a szultáni athnamé kellett, hanem kellett hozzá a Habsburgok eleven utálata, vagyis ott álltak mögötte a közép- és kelet-magyarországi rendek! Bár Szapolyai megosztó személyiség, abban azért egyetért minden had- és mezei történész, hogy a szultán ellen nem volt semmi esélye! Ezért nem csak nekik kell értenie a históriát, hanem a műkedvelők is fontos, hogy megértsék őket!!
Joris
2021-05-25 at 07:56
“Ha ellenben az őrálló látja jönni a fegyveres ellenséget, de nem fújja meg a kürtöt, és nem figyelmezteti a népet, azután eljön a fegyveres ellenség, és levág közülük valakit, akkor azt a maga bűne érte utol, de vérét az őrállótól kérem számon.” – Ésaiás 33, 6.
“… AZ ISTENÉT ISMERŐ NÉP AZONBAN FELBÁTORODIK ÉS CSELEKSZIK. – Dániel 11, 32b.
Poroszlai Róbert
2021-05-25 at 07:52
GRATULÁLOK!
hozzaszolo
2021-05-25 at 07:48
Szentelés nincs igazából a reformátusoknál, csak a katolikusnál. Máshogy hívják. Szentek sincsenek. Még ha azt is mondjuk, hogy a “Hiszem az egyetemes anyaszentegyházat,a szentek közösségét”.
Nagy Mátyás
2021-05-25 at 07:29
Biztosan nem volt az aktív egyházi berkekben megfelelő személy, így a nagypolitikából adoptáltak egyet. Lelkük rajta.
Nagy Mátyás
2021-05-25 at 07:23
Remélem, hogy Püspök úr – immáron mint a reformátusok főpásztora – a kormányzati tapasztalatát hasznosítani fogja és a fiatalságot meg tudják tartani a kereszténységnek, mert nagy az elvesztésük veszélye. Sajnos harminc év is kevés volt erre, a hittanoktatás mizériái közepette. Nem elég átvenni az iskolákat, a nevelésnek kell keresztény szellemiségűnek lenni.
Vicuska
2021-05-25 at 07:17
Balog?Ravasz László és id Hegedűs székében?
K
2021-05-25 at 06:18
Hazánk történészei szemellenzőt viselnek, és sokszor a legalapvetőbb tényeket sem képesek meglátni.
Történészi diplomájuk van, csak éppen a történelemhez nem értenek és nem tudnak gondolkozni.
Ezért van az hogy hazánk sohasem tudta levonni a megfelelő köbvetkeztetéseket a történelemből, és 500 éven keresztül gyarmat volt, miközben többször kicserélődött a lakosság, míg a nyelv maradt.
Hazánk azóta nem tud talpra állni, mióta a Mohácsi Vész megtörtént.
Szapolyai János gyáva volt, és féltette magát és hadseregét, és távol maradt a Mohácsi Csatától, holott a kimerült szultáni hadsereget meg tudta volna verni és a Szultánt fogságba tudta volna ejteni.
A Pápa ki is átkozta, és miután a Szultán Királyi pozícióba helyezte a hazaáruló Szapolyai Jánost , a Pápa taktikai és politikai okok miatt visszavonta a kiátkozást, de mint ahogy később kiderült nem jött be a számítása és nem tudta Szapolyait jobb belátásra bírni.
******************
A hazaáruló Szapolyai Jánost a Szultán tette királlyá, és fiát is, és a REFORMÁTUS egyházakat és a református szemléletet ők vezették be Magyarországon a török Szultán katonai,politikai és pénzügyi támogatásával.
Úgy néz ki hogy a hazaárulás sötét árnya sohasem fog elmúlna Magyarországról és a Református Egyházakról.
Homoki Farkas
2021-05-24 at 23:32
Az Isten segítse áldásos tevékenységét erőben ,egészségben .Féltő tisztelettel és szeretettel áthatva
Borbás Emőke
2021-05-24 at 20:51
isten adjon neki sok erőt,HITET, hogy sikerüljön begyüjteni a tettre kész embereket a szent cél szolgálatába.
Sokan vagyunk, akik a háttérből segítünk!!!
Poppy
2021-05-24 at 20:13
Isten áldásával.