Pesti Srácok

Ügynökök, ügynökakták, aktanyilvánosság – 3. rész

null

Elhozná-e a vágyott igazságtételt az aktanyilvánosság? Az előzőrészekben az ügynöktörténetek egyediségéről és a nemzetközi tapasztalatokról volt szó, a befejező írásban a németországi múltfeldolgozást ismertetem, és a Schiffer-féle törvénytervezet gyengéire mutatok rá.

Az NDK összeomlásakor, 1989-90-ben a 16 millió lakosú országban mintegy 190 ezer ember dolgozott a kommunista titkosszolgálatnak, a Stasinak. A fordulat után több mint kétmillió ember több mint 7,3 millió iratbetekintési kérelmet nyújtott be a saját magára vonatkozó aktákba. Ugyanis Németországban – ugyanúgy, mint nálunk – csak a saját magára vonatkozó adatokat kérheti ki az egyszerű állampolgár, és nincsenek az iratok az interneten. Nem is a német példát emlegetik az aktanyilvánosság ügyét politikai fegyverként forgatók!

Amiben viszont sajnos nem követtük a németeket, az a besúgók kiszűrése a közszolgálatból. 1,7 millió átvilágítási kérelmet dolgoztak fel, főleg a volt NDK területén. Az önkormányzati, tartományi és szövetségi választott testületek tagjaival kapcsolatos szűrés is százezrekre rúg. Azonban nem egységes mércével mértek: voltak olyan közszolgálati munkaadók, ahol csak a vezető munkatársakat priorálták, vagy éppen elnézték a Stasi-múltat. 1990 után 1500 volt Stasi-munkatárs dolgozott a rendőrségnél. A Stasi-irattár őrzésében több tucat (!) volt titkosszolga vett részt. A „nem hivatalos munkatársaknál” (az ügynök NDK elnevezése) még tarkább a kép: a ’90-es évek brandenburgi miniszterelnökét, Stolpét „Titkár” fedőnéven tartották nyilván az egyházellenes vonalon, az utódpárt vezetője, Gregor Gysi kapcsán pedig felmerült, hogy ügyvédi munkája során a védenceiről informálta az állambiztonságot. 2006 óta nem írják már elő általánosan a szűrést – elévültnek tekintik a Stasi-múltat. Nálunk Schiffer most kezdené…

A Stasi által elkövetett cselekmények büntetőjogi üldözése teljesen sikertelen volt. Még Erich Mielkét, a Stasi vezetőjét is csak egy 1931-es rendőrgyilkosság miatt tudták felelősségre vonni. Markus Wolf, a hírszerzés vezetője az alkotmánybíróságtól kapott menlevelet.

PestiSracok facebook image

A történelmi feldolgozást nehezíti, hogy az adatvédelem fontosabb a tudomány érdekénél, és a keresőrendszer nem felhasználóbarát.

Az ügynökvadászat önállósította magát, és gyakran már nem is vizsgálják, ki, miért és hogyan került kapcsolatba az állambiztonsággal, elárult-e bárkit. Mivel a nagy ügyeket már feltárták, a bulvársajtó szenzációigénye miatt a „kis halak” ügyeit fújják fel (mint nálunk a Karikó-ügyet…). Eközben a diktatúra működtetőinek, a pártállam és az ifjúsági szövetség vezetőinek a felelőssége elhalványul. Emiatt a volt NDK polgárai elégedetlenek a múltfeldolgozással, 71 százalékuk nem kíváncsi arra, hogy ki dolgozott a Stasinak (2010-es adat).

Parlamenti döntés következtében megszűnik a külön Stasi-irattár, beolvasztják a szövetségi levéltárba. Mindezek után evezzünk hazai vizekre, és vizsgáljuk meg, milyen törvényjavaslatot nyújtottak be az LMP képviselői, és mit szavaztak le a Fidesz-KDNP honatyái-honanyái:

A javaslat szerint pártállami hatalomgyakorló,

Minden alkalmazottja?! Ezek szerint pártállami hatalomgyakorló lenne a pártházak, pártszervek összes gondnoka, portása, takarítója, szakácsa, gépírónője, hivatalsegédje… Egyébként erre a definícióra nincs is igazán szükség, a későbbiekben máshogyan határozzák meg az egyes tisztségekből kizárandók körét.

Az aktanyilvánosság szempontjából a lényeget a 11.§ tartalmazza:

Megint csak feltűnik a slamposság. A törvénytervezetnek már azzal eleget tennének, ha a beszkennelt oldalakat ömlesztve feltennék az internet egy zugába. Amire gondoltak, az az, hogy a Levéltár honlapján, a felhasználó által kereshető adatbázisba rendezve kellene az iratokat közzé tenni (mondjuk név, időpont, helyszín, elhárítási irány – ifjúságvédelem, kultúra, egyházak stb. szerint). Az sem világos, hogy a megfigyeltek és harmadik személyek személyes adatainak védelme hogyan valósul meg, ha az iratokat teljes körűen közzé kell tenni. Pl. a 3. § (1) szerint „A megfigyelt a megfigyelti minőségével összefüggő adatot tartalmazó, a Levéltárban kezelt iratokat – a (3) bekezdésben foglaltakra is tekintettel – teljes terjedelmében megismerheti.”

Más pedig nem, gondolná az ember. De ha úgyis minden iratot közzé tesznek, akkor mi értelme van ennek a paragrafusnak? Megfelel ez így az uniós adatvédelmi rendeletnek, a GDPR-nak?

Feltűnik továbbá a tervezetben „az állambiztonsági tevékenységet végző magyar állami szervek vezetője, valamint minisztériumoknak és az országos hatáskörű szerveknek az állambiztonsági tevékenység irányításában közreműködő vezetője”. Ez a megfogalmazás nem pontos. Milyen országos hatáskörű szervnek volt az „állambiztonsági tevékenység irányításában közreműködő vezetője" a minisztériumokon kívül? Kikre gondolt a költő?

Nem dolgom pontról pontra végigmenni a törvénytervezeten, azonban ez három olyan nyomós ok, ami miatt indokolt a leszavazása – és ebben semmi politika nincsen! De nem akarok igazságtalan lenni a törvénytervezettel. Van benne olyan rész, amit magam is megszavaznék. Ez a még a titkosszolgálatoknál lévő iratok átadásának a szabályozása (12.-14. §) . Egyértelmű feltételeket szabna, hogy milyen időközönként és milyen szempontok szerint kellene felülvizsgálni és feloldani az iratok titkosítását, kiknek a felügyeletével. Ez nagyon fontos lenne a múlt történészi feltáráshoz. Örülnék, ha ezt a Fidesz képviselői is felismernék!

Nem volna ellenemre a volt titkosszolgák és pártállami vezetők kizárása a közhivatalokból (17. – 34. §), bár pontosabb szövegezéssel. Intő jel azonban, hogy ezt már Németországban sem erőltetik, nálunk nagyon elkésett, inkább csak szimbolikus lépés lenne. Talán még jogállamisági eljárást is indítanának ellenünk…

Összefoglalva: az aktanyilvánosságot követelők teljesen hamis képet festenek a lehetséges pozitív hatásairól. Az igazságtétel és a társadalmi katarzis kézen fekvő eszközének állítják be, miközben a külföldi példák ezt egyáltalán nem támasztják alá. A nyilvánosságban fekete-fehér képet festenek a javaslat támogatóiról és ellenzőiről, elhallgatják a várható negatív hatásokat.

Ténylegesen nem igazságtevő csodaeszközről van szó, hanem a politikai harc egyik fegyveréről, amivel a valóságot az értelmetlenségig leegyszerűsítve hergelik az erre fogékonyakat.

A törvénytervezet fontos pontokon szakszerűtlen, leszavazása helyes volt. Az "aktanyilvánosság" népszerűsége ugyanakkor a múlt feltárására való igényt mutatja, amit a törvényhozásnak is figyelembe kellene venni. A kutatókra és intézményeikre vár a feladat.

Vezető kép: titkos házkutatás egy korabeli oktatófilmen. Forrás: Az ügynök élete

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.