Egy érdekes elemzés jelent meg a Financial Timesban a minap. A szerző, Ivan Krastev, aki a többek között a CEU és Soros György Nyílt Társadalom Alapítványa által is finanszírozott balliberális bolgár Centre for Liberal Strategies politikai kutatóintézet elnöke, arról álmodozott, hogy mi történne Közép-Európában, ha Donald Trump elvesztené november harmadikán az USA-ban az elnökválasztást. Véleménye szerint az egy nagy csapást mérne az európai populistákra, nevezetesen Orbán Viktorra és a korábbi Habsburg-birodalomból alakult közép-európai államokra. Álmos, vagy Lassú Joe (Biden) győzelme arra késztetné a budapesti és varsói illiberális kormányokat, hogy a kibékülés módját keressék Brüsszellel. A szóban forgó írások közös tanulsága, hogy mind Amerikából, mind Nyugat-Európából láthatólag érzékelhetetlenek a közép-európai geopolitikai, kulturális és történelmi törésvonalak.
Vida Ákos, München
Mike Pompeo nemrégi közép-európai körútja során meglátogatta a Cseh Köztársaságot, Ausztriát és Szlovéniát, valamint Lengyelországban aláírt egy amerikai-lengyel katonai megállapodást, amelynek keretében állandósítják az amerikai jelenlétet a folyamatosan az oroszoktól rettegő lengyeleknél. A cikk írója szerint ez az út olyan volt, mintha az amerikai kormány visszasírná a XX. század elején pont az ő segítségükkel megbuktatott Habsburg-birodalmat, hogy ezzel is letörje a Trump adminisztrációval nem túlzottan szimpatizáló németek szarvait és az energiaellátásuk érdekében az oroszokkal közös gázvezeték-építésért megbüntesse őket. Ennek a büntetésnek az egyik része a Németországban állomásozó amerikai katonák egyharmadának kivonása és részben Lengyelországba való áttelepítése, valamint az Európában állomásozó amerikai csapatok európai főparancsnokságának tervezett áthelyezése Brüsszelbe.
Az amerikai külügyminisztérium volt vezető tisztségviselője és az Európa Politikai Elemzések Központjának kutatásvezető szakértője, Wess Mitchell Perhapsburg címen, egy korábbi esszéjében annak a félelmének adott hangot, hogy egy Németország vezette Európa valószínűleg oroszbarát politikát fog folytatni. De az Európai Uniót egy másodosztályú és csak elméletileg erős hatalomnak tekintette a globális hatalmi sakktáblán. Szerinte az EU azért hasonlít a korábbi multinacionális Habsburg-birodalomra, mert a globális nagyhatalmak közé beékelődve, belső megosztottsága következtében hanyatlásra van ítélve, ami geopolitikai szempontból mozgásképtelené és másoktól függővé teszi.
Mivel a volt Rothschild-bankár, francia elnök Macron, és az egyre inkább balra tolódott (Wir schaffen das!) és migránsbarát Merkel nem igazán szimpatizálnak a jelenlegi amerikai vezetéssel, ezért a Mike Pompeo külügyminiszter az amerikai érdekek megvalósítására új stratégiai partnereket keres az EU azon államainak csoportjával, amelyek biztonságuk garanciáját és befolyásukat az USA-val fennálló speciális viszonyukban vélik megtalálni.
Az USA a Brexit utáni EU-val folytatott politikai elképzeléseiben a régi Habsburg-birodalom országainak szánt fontosabb szerepet, Berlin helyett Bécset képzelte el a politikai tőke központjának. Mindezt azért, mert az osztrák kancellár, Sebastian Kurz alkalmanként szembe mert menni Merkellel és néha Monsieur Macront is kiabálásra merte késztetni. A V4-ek országaival kiegészített korábbi Habsburg-blokk sokkal inkább amerikabarátnak tűnik számukra, és ezért is alkalmazzák szorgosan a megszokott “oszd meg és uralkodj” elvet az EU-ra.
Az elemző véleménye szerint, amennyiben Trumpnak sikerül az újraválasztása, akkor ezt a stratégiát tovább fogják erősíteni Lengyelországgal és Magyarországgal is. A közép-európai illiberális kormányok a Trump-adminisztrációt természetes szövetségesüknek tekintik, és némelyikük – nem a lengyelek – Putyinban sem látnak ellenséget. De ha Trump elveszíti a választást, akkor a szerző véleménye szerint ez az USA-barát blokk az EU közepén nem maradhat fent, és újra Berlin és Párizs makacsan eltökélt terve, a politikailag egységes Európa lázálmának megvalósítása kerülhet a középpontba. Álmos Joe győzelme megjavítaná a Washington és Berlin, és Washington és Párizs közötti viszonyokat, és kompromisszumokra késztetné a közép-európai illiberális, önfejű kormányokat.
A Soros György által alapított Európai Külkapcsolatok Tanácsa (ECFR) nemrégiben kilenc EU-tagországban, 11 ezer megkérdezettel készített tanulmánya szerint Washingtonnak a koronavírus-járványra adott válasza jelentősen megtépázta Amerika imidzsét Európában. A Nyugat-Európában megkérdezettek túlnyomó többségének az USA-ról alkotott véleménye jelentősen romlott, de a lengyeleknél ez csak 38, a bolgároknál csak 36 százalékot ért el. A nyugati EU-polgárok többsége kétségbe vonta, hogy a járványban meggyengült Amerika képes lesz globális vezető szerepének további betöltésére, és a belső problémái miatt esetleg az európaiaknak kellene erősebb szerepet vállalniuk a világpolitika színpadán. A járvány okozta elzártság következtében a megkérdezettek csaknem fele a stratégiai önállóságban látja a jövőben a siker titkát, de a németek és olaszoknak csak a negyede.
Mivel a megkérdezettek között csak a lengyelek és bolgárok képviselték Kelet- és Közép-Európát, és az északiakat teljesen kihagyták, a tanulmány erősen manipulatív jellegű végkövetkeztetést von le a járvány utáni európai gondolkodásról.
A tanulmány készítői szerint arra a kérdésre, hogy a járvány után hogyan kellene megváltozni a dolgoknak Európában, természetesen azt a választ hozzák ki győztesnek, miszerint az EU-nak erősebb közös választ kell adnia a világméretű veszélyekre és kihívásokra. A második levont következtetés pedig azt szuggerálja, hogy az EU országok legyenek készségesebbek egy krízis okozta terhek közös viselésre. Ez persze a Soros György által propagált közös hitelfelvételt követő adósrabszolgaság elfogadásának rémálmát jelentené. Ez lenne az az úgynevezett “Hamilton-pillanat”, amely szerint a közös eladósodás vezet a leggyorsabban a szövetségi struktúra kialakulásához, mert abból már nincs menekvés, a kilépés lehetősége egyszer és mindenkorra megszűnik. Ez történt ugyanis az amerikai függetlenségi háború után, amikor a háború utáni újjáépítés költségeit az államok közösen viselték, és ezzel közös sorsuk is megpecsételődött.
Egy másik lényeges tényező az USA–Kína közötti konfrontáció, amely megváltoztathatja a transzatlanti viszonyokat. Az USA-nak egy megerősödött Európára van szüksége, hogy az képes legyen kivédeni a régióban jelentkező veszélyeket. A szerző szerint sem az új kormány várhatóan erősebb elkötelezettsége a klímaváltozás elleni harcban, sem a Washington által Kína ellen felállítani szándékolt közös front nem engedi meg igazából azt a következtetést, hogy a korábbi Habsburg-birodalom államait helyezzék az USA európai kapcsolatainak középpontjába. Németország gyengítése nem állhat egyik amerikai kormány szándékában sem, ha igazán együtt akarnak működni az EU-val.
A harmadik, legfontosabb szempontként azt említik, hogy a Trumpot minden kritika nélkül támogató illiberális országok, mint Lengyelország és Magyarország – amelyek szilárdan ellenzik az EU szorosabb politikai integrációját – a Biden-vezette kormányt eleve politikai fenyegetésnek tekintenék. Trump esetleges novemberi veresége felerősítené a közép-európai balliberális erőket – mint ahogy azt jelenleg Fehéroroszországban látjuk –, és világosan rámutatna arra, ahogy az “öregedés” a legnagyobb veszély a populista vezetőkre, és Orbán Viktorra is, aki 2010 óta Magyarország miniszterelnöke.
Trump 2016-os győzelme után számos liberális európai politikus az EU stratégiai autonómiájának lehetőségéről álmodozott. De ironikusan pont Trump újraválasztásának meghiúsulása késztethetné populista támogatóit arra, hogy beálljanak a francia-német terv mögé és elfogadják azt – állítja a cikk szerzője.
Nos, erre aligha van esély, mert akkor is, ha egy demokrata kormány jelentős nyomást gyakorolna az öntudatossá vált közép-európai blokkra, azok európai integrációs hajlandóságát az egyáltalán nem növelné, sőt, éppen az ellenállásukat erősítené. Európa kettészakadása egyre inkább reális lehetőséggé válna. A Habsburg-birodalom analógiáját használva felmerül a kérdés, hogy ebben az esetben Ausztria hova orientálódna? Megmaradna az EU egyik kis és fajsúlytalan államának, vagy inkább jelentős szerepet vállalna egy szuverén közép-európai – esetleg a Baltikummal és a Balkánnal kibővített – szabadkereskedelmi társulás keretében. November harmadika után az Atlanti-óceán mindkét oldalán rengeteg eldöntendő kérdés merül majd fel.
Vezető kép: MTI/AP/Carolyn Kaster
Források:
https://www.ft.com/content/f0ed28e2-c06e-4a33-ade9-1a6ed45d0849
https://www.ecfr.eu/publications/summary/europes_pandemic_politics_how_the_virus_has_changed_the_publics_worldview
https://www.the-american-interest.com/2008/11/01/perhapsburg/
Rézmüves Gusztáv
2020-10-31 at 16:12
Joe Biden 77 éves.
Jelent e veszélyt egy éltes 77 éves személy a világra.
Abban az esetben, ha helyette az amerikai nagyvállalkozók irányítanak a fehérházban.
1)Szenilis pszichózis.
-Ezt a mindennapi tevékenységek fokozatos és előrehaladó rosszabbodása és a személyiség felbomlása jellemzi.
2 )Érelmeszesedéses pszichózis.
-Az agy-ér betegségi gócokra utalással.
3)Heveny zavarodottság.
Az aggkori demenciában szenvedő betegek agyának elfajulásos elváltozásai (az agy állományának sorvadása idegrost-elváltozások) eléggé jellegzetesek.
Kutatók rámutattak arra milyen súlyos érzelmi következményekkel jár függő helyzetben lévő éltesebb 75 éven túli embereknél.
Ha eltávolítják őket othonukból, az ettől való félelemnek a reakciója gyakran feszült kóros nyugtalansággá fejlődik.
Nehezen kezelhető depressziók harag alkalmatlanná teszi őket a társas életre.
A céltudatos magatartást felváltják egocentrikus a lelki működések.
Az itélőképeség zavarai az erkölcsi gátlások elvesztése.
Tapasztalható a figyelem és a fogékonyság hiánya gyakori az irigység hajlama ez fenyegető vagy erőszakos cselekedetekben vezetődnek le általánosságban.
Téveszmék gyötrik e betegségben szenvedőket, paranoid üldöztetésszerű hajlandóság jellemző.
A vizelt tartásának elvesztése az álmatlanság miatti kimerültség állandó tünet együttes.
Tehát bocsánatot kérve, de egy Amerikai elnökre, ha ezeknek az ismérveknek ismeretében azt állítjuk,
Joe Biden egy pelenkás marionett bábu bizony van komoly bizonyossága.
Bánkuti Gábor
2020-10-30 at 21:20
Vagy az lesz, hogy kénytelenek leszünk szorosabban szövetkezni kelet felé, és újra létrejön a 2 pólusú világ, csak most a komcsik a másik oldalon garázdálkodnak, mert ott még nem ismerték fel módszereiket. Különben Obama alatt is elvoltunk, csak az Eu-n kívül, az Usa is aggódott a demokráciáért, meg a sok libsi baromságért. A gazdasági szereplőket, úgyis a profit érdekli. Lásd. Németek, meg a többi aggódó Eu ország.
NOmentum
2020-10-29 at 18:19
Azt lehet latolgatni, hogy mi lesz, ha Biden nyer.
Azt is lehet latolgatni, hogy mi lesz, ha Trump nyer
Több verzió nincsen, a fenti kettőről való latolgatás pedig a “majd meglátjuk” kategóriába tartozik
Gedeon Szánti
2020-10-29 at 11:00
….ez a libsi patkány NEM FOG NYERNI…így kár latolgatni…az este az ard-n egy Trampot mocskoló összeállítás ment…a jelenlegi német libernyákok is őt szeretnék…pfuj
Hesslerezredes
2020-10-29 at 09:26
Galamb! Mivel anno a nemzetközi jog és annak története, meg egyáltalán maga a történelem volt a kedvencem, hát biztosíthatlak: nem vagyok naív.
A semlegesség annyit ér, amennyit abból mások tisztelnek.
De.
De legalább nem vonultunk önként és dalolva a vágóhídra.
Hidd el ez sem kevés.
És egy semleges ország megtámadása a legsúlyosabb nemzetközi jogi jogsértés.
Az áldozat mindig áldozat marad és a háború után az biztos, hogy nem lehet agresszornak minősíteni.
Sokat érhet ám egy ilyen státus!!
moliere
2020-10-28 at 22:19
Lengyel-orosz kiegyezés. Az kéne. A mürkülnek is melege lenne…
Galamb
2020-10-28 at 17:45
Hessler, te nagyon naív, azt hiszed, majd Magyarország eldönti, hogy semleges marad. Ilyen dimenziók esetén a semlegesség is engedve van, és nem az alany akaratából fakad.
Valaki
2020-10-28 at 16:37
Magyar Vagyok!! Teljesen igazad van!! Én már azt sem értem minek,hívnak be ilyeneket, mint Horn Gábor, meg ez a Nagy Józsi. Az egész csörte mire való??
Ezek az ellenzéki senkik, lopnak , csalnak, nem nyilatkoznak, akkor mi minek foglalkozunk velük? Egész túlsúlyban levő ballib média csak velük foglalkozik, ezek még a tényeket is lehazudják. Mindenki velük van. Mi mitől félünk??
Ez az SZFE is kész fertő, mégsem mer fellépni a hivatalosan kinevezett vezető.Ezeket a filmeket , amiket Gyurcsányról készítettek minden lehető helyen be kellene mutatni. Még az Bp utcáin, kivetítőn is. Jó lenne ha a PS a hozzászólásokat elolvasná, vagy nyitna felületet a hozzászólóknak, amit megfontolnának.
obsitos
2020-10-28 at 16:36
Az U.S.A. történelemkönyve szerintem nem túl hosszú, a 4/5-e a polgárháborúról szólhat.
Az európai-ázsiai-latin-amerikai és az Óceániai történelemről fogalmuk nem lehet ezek szerint.
Judit
2020-10-28 at 15:26
Na akkor jön el a világvége.!!!
Attól mentsen meg bennünket a Magyarok Istene.!!!
ómió
2020-10-28 at 14:48
Újabb efftársi tankok jönnének?
nemzeti
2020-10-28 at 14:20
Ott fenn “Horn Gyula a nagy magyar politikus”
Tököm kivan ezekkel a pufojkás imádó komcsikkal már itt is.
nemzeti
2020-10-28 at 14:18
Amerika megsemmisítése és a világ nemzeti kultúráinak tönkretétele.
A v4-ek külön megszívatása az erős kutya szerepében.
Magyar vagyok
2020-10-28 at 14:17
Off topic:
Kedves PS!
Megnéztem a Polbeat Pankrációt. Mit is mondjak…(sajnos ott nem lehet hozzászólni, ezért itt). Nem voltak valami tehetségesek az urak. Amikor arról volt szó, hogy Orbán miért áll ki Trump mellett, akkor percekig tolta a két ellenzéki, hogy milyen dolog ez, jó e az országnak, stb…. Amikor Karácsony Gergely jött szóba, akkor meg kibújtak, hogy nem az ő dolguk a nevében nyilatkozni. Ott feltették a kezüket, hogy nem, ők nem kritizálták “azorbánt”, hanem hipotetikusan felvetettek egy kérdést. Mellesleg nem fogják Karácsonyt, meg Gyurcsányt kritizálni. Ekkor kellett volna odabökni, hogy akkor hipotetikusan, jó e az idősek otthonának, hogy nem kell nekik a lélegeztetőgép? Aztán arról hadovált Nagy József, hogy az a felszerelés nem oda való, hanem kórházba, de itt is közbe kellett volna szólni, mert előtte mondta el valamelyik, hogy ezek nem invazív lélegeztetőgépek, egy maszk tulajdonképpen, ami arra való, hogy amíg a mentő kiér, addig legyen biztosítva a beteg számára a levegő, ha nehézségei vannak. Hiába olvasta fel Nagy József Karácsony nyilatkozatát, mert az eleve egy badarság. Nem ugyanarról a berendezésről beszélt. Néha a PestiTV-n is hagyják, meg egyébként a HírTV-n is, hogy mellébeszéljenek a tisztelt ellenzéki uraságok. Egy mondattal be lehetne fogni a szájukat, csak oda kellene figyelni. Meg nem áttérni egy másik témára. Sokszor ezek miatt van elege az embereknek az ilyen “vitaműsorokból”. Lásd pl HírTV Csörte youtube komment szekció. Miért hagyják a tisztelt műsorvezetők, szerkesztők, meghívott urak, hogy az ellenzéki meghívottak megállás nélkül, szembesítés nélkül terjesszék a baromságaikat? Ott van Szakonyi Péter is, ő is mindig mond valamit, aztán, amikor valaki neki ugyanazt mondja, rá értve, akkor megsértődik, és “Én ilyet nem mondtam, ne akard bemagyarázni nekem. Miért hazudsz?” Szembesítsétek már őket kicsit konkrétabban azzal, hogy mit mondanak, hogyan mondják, és mikor nekik kedvezőtlen, akkor hogy bújnak ki a válaszok elől! Folyamatosan terelnek, hárítanak, amikor kellemetlen nekik a téma. Máskor meg mindenképp be akarják bizonyítani, hogy igazuk van, és hazudnak, megbélyegeznek, feltevésekre alapozva vádolnak, bizonyítékok nélkül. (Néha, amikor egy ellenzékiről állít valamit mondjuk Gajdics Ottó, akkor feltartják a mutatóujjukat: “vigyázz, mert ennek jogi következménye is lehet! Nem kellene alaptalanul vádaskodni. Nincs bizonyíték, jól gondold meg, mit mondasz!” Máskor meg, amikor ők vádaskodnak, akkor az a mentőöv, hogy csak vélemény, nem állítás.) Vegyétek már észre, hogy milyen játékot űznek, mert bosszantó, hogy nincs egy ember, aki azt mondaná: “Most akkor álljunk meg! Mit is mondtál erről, meg erről az előbb? És mit is mondasz most arról a másik dologról? Miért nem mondhatjuk mi ezt, meg ezt, amikor te az előbb pontosan ugyanezt mondtad a másik dologgal kapcsolatban?!” stb, stb. És nem átmenni a másik témára, mert ki nem sz.rja le! Ott kell nekik megmondani, akkor van rá lehetőség. De nem, másik témára kell ugrani, menjünk tovább, nincs itt semmi látnivaló. Akkor minek a műsor? Minek a “vita”? Bosszantó. Legalább is számomra. Nem tudom, mások ezzel hogy vannak.
Hesslerezredes
2020-10-28 at 13:56
Galamb!
majd amikor az USA vezetésével háborúba bonyolódunk – már megint – Oroszország ellen, és az oroszok szétlövik a sejhajodat, akkor gondolkodj el, hogy mégis inkább nem lett volna-e jobb ebből eleve kimaradni??
De ne aggódj: majd jól megtrágyázom a sírodat…., jó?
Tudományos libsizmus
2020-10-28 at 12:56
Ausztria-Magyarország sokkal jobb hely volt, mint az EU.
SpeceBug
2020-10-28 at 12:39
A liberál-fasiszták megtalálták a legolcsóbb bábut….
Galamb
2020-10-28 at 12:31
Hesslerezredes
Semlegesség?
Ilyen szomszédokkal körülvéve?!
Az andalító pillanatkép ne tévesszen meg! A nagyok meg jutalomként dobnának oda minket egy kis szívességért.
Hesslerezredes
2020-10-28 at 10:42
Mára már nincs jobb és baloldal.
Csak kozmopolita-internacionalista-libsevik-bolsevik oldal és a lokális-patrióta-keresztény oldal van.
Röviden: kozmopolita és a patrióta oldal.
A kozmopolita oldal a Háttérhatalom oldala, amely egyrészt minden nemzeti gondolatot ki akar irtani, másrészt az emberiség lélekszámát a jelenlegi töredékére akarja csökkenteni és ezt a legfejlettebb fehér rasszal akarja kezdeni (amihez a módszerek: hitetlenítés, korlátozás nélküli abortusz, gender és homo-téboly, migráció, iszlamizáció).
Alzheimer Biden ehhez csak egy eszköz.
A kormánynak rá kellene jönnie, hogy Amerika nem a barátunk. Trump alatt nem is az ellenségünk, de A.Biden alatt még az is lesz.
Le kéne hát lépnünk a Hadak Útjáról végleg és örökre – kilépni a NATO-ból (nem követni egy Biden alatt egészen biztosan kalandor kül-, és katona – politikát folytató USA-t), semlegességet hirdetni, az EU-ból pedig visszalépni egy EGK-szintjére (minden olyan szerződést, vagy klauzulát felmondani, amely az EU-ságra (elnézést az idétlen szóhasználatért) kötelez minket).
Totti
2020-10-28 at 10:39
Jól értem, hogy az egész Demokrata Párt és a pézügyi világelit azon dolgozik, hogy szuperhatalmat csináljon ebből az EU moslékból?
Furcsamód ahogy erősödik az Európai Unió antidemokratikus és diktatórikusan felépített szervezete, annál inkább gyengül majd Magyarország és Lengyelország, Csehország, vagyis teljes Közép-Kelet-Európa.
Ez esetben viszont határozottan abban vagyunk érdekeltek, hogy az EU gyengüljön. Nem bánom.
Girolamo
2020-10-28 at 10:20
Ezek a lehetősègek csak akkor lennének elsődleges obciók,ha még mindíg a hagyományos országok lennének döntéshelyzetben.
Amerika,lengyelországi nyomulásának is elsődleges oka,a Monszantóhoz hasonló államok feletti háttérbefolyás rányúlási szándéka Ukrajnára,meg tovább.
A háttérhatalomnak nem érdeke a Szerbiától,Litvániáig terjedő hatalom létrejötte.
Épp ezért,nem szabad a blöffjeiket komolyan venni.
Biden egy senki.Csak az amerikai belső erőtér újrahombolásához kell.
Az az igazi kérdés,hogy a háttér hogy üzletel Oroszországgal.
Szerintem.
gorcsev
2020-10-28 at 10:13
A cikk szerzője: Ivan Krastev, bolgár.
Bulgária nem érzékelte sem a labanc fosztogatásokat, sem az osztrák – magyar monarchia végtelen szeretetét, amelyet az első világháborúval tetézett be.
Nekik a görögökkel együtt, török hódoltság jutott. Így természetesen az osztrák császárságot obbnak tatrhatja a török szultánságnál.
Egyébként tanulhat a nagy magyar politikustól, Horn Gyulától, aki kifejtette: “Nem a közvélemény kutatásokat, hanem a választásokat kell megnyerni “!
Magd@
2020-10-28 at 10:11
Magyar vagyok
??
Gedeon Szánti
2020-10-28 at 09:50
….nyugi…ha a libsi győz…azt is KI FOGJUK BÍRNI…ütközni fogunk..NEMÜNK 22-ben KELL GYŐZNI..mert ha ott veszítünk,akkor a gyurcsány féle senkiháziak elagják az országot…ETTŐL KELL FÉLNÜNK..
Patriot
2020-10-28 at 09:21
A valóság ehez képest az , hogy a maradék európa központja Budapest lesz. Vagy Róma. Ez attól függ a Contét még meddíg haggyák kártékonykodni az olaszok.
A Kurz meg foglalkozzon inkább a hajzselékkel, ránctalanítókkal, ahoz jobban ért.
Logikus
2020-10-28 at 08:27
András Kelemen (fb)
Tökéletesen igaza van.
kbandi1
2020-10-28 at 08:27
Biden győzelmével beköszönthet a bidéizmus, a feje illesztett bidé lehet a fejdíszük. A libernyákizmusba az is belefér, mint a gender szivárvány.
Magyar vagyok
2020-10-28 at 08:24
Nem teljesen értem, hogy most az a “Habsburg Birodalom” jó volt e vagy inkább rossz példának hozta fel a szerző. Ha rossz példaként mutatta be, és azt írta, hogy az EU olyan, mint az volt, akkor meg nem értem, hogy miért áll ki mellette? Más részről. A “nyugat” utálta az Osztrák-Magyar Monarchiát. Ezért kellett leverni, megszüntetni, szétdarabolni, és “sóval behinteni”. Majd felépítették, hosszú folyamat révén ugyanazt, kicsit nagyobb méretben. (Itt megengedem magamnak azt a feltevést, hogy a nyugatiak irigyek voltak, mert nem nekik jutott előbb eszükbe. Látták, hogy jól működik, gazdaságilag erős, fejlesztések terén is előrehaladott volt, nem beszélve a politikai erejéről. Ők akartak a Monarchia lenni, ezért előbb szét kellett verni, majd “újra feltalálták”, hogy most már ők nyerészkedjenek az előnyeiből.) Régen az volt a fő ellenérvük, hogy a Monarchián belül a nemzetiségek nem kaptak elég jogot, nem voltak függetlenek. Most meg azokat piszkálják, akik kiállnak a függetlenség mellett. Majd mindenféle “szép” jelzőkkel illetik őket (ahogyan a “Habsburg Birodalomban” volt). Ha párhuzamot akarunk vonni, és tételezzük fel, hogy az EU az új Monarchia, és az EU magja ugyanúgy gondolkodik, mint régen a Monarchia, a függetlenség mellett kiálló nemzetek pedig úgy, ahogyan akkoriban a szlovák, cseh, szerb, horvát, román és egyéb kisebbségek, akkor az út is ugyanaz lesz. Az EU meg fog szűnni, feldarabolják, a határait kézzel újrarajzolják, és “behintik sóval”, emléke se maradjon. Teljesen mindegy, ahogy 1920-ban, hogy mit gondol erről az USA, vagy Kína, vagy Nagy-Britannia.
khm
2020-10-28 at 08:22
Az “üzleti” oldal vezetői,már keresik,hogy mit fognak olcsón elzabrálni.